Strona główna» Kolej» Kolej na Świecie» Litwa» Kolej linowa na Zieloną Górę w Kownie

Kolej linowa na Zieloną Górę w Kownie

«Poprzednie zdjęcie: EJ575-008
Następne zdjęcie: TEM2-1327»

Kolej linowa na Zieloną Górę w Kownie

Data zrobienia zdjęcia: 15 sierpnia 2005 roku (poniedziałek)
Opis: Zdjęcie beznadziejne, ale ciekawostka warta pokazania. Kolej linowo-terenowa o długości zaledwie 142 m, ale różnicy wniesień 75 m. Zbudowana w 1931 roku, najciekawsze jest to, że posiada sieć trakcyjną, a wagony rolkowe odbieraki. Kto wie na czym polega te technologia 😉

Dodam jeszcze, że jest całkiem potrzebna i korzystają z niej mieszkańcy (bardziej niż turyści).
Słowa kluczowe: Žaliakalnio_funikulierius Žaliakalnis Kowno Kaunas Litwa kolej_linowo_terenowa Zielona_Góra
Data dodania zdjęcia: 19.02.2012 01:44, Wyświetleń: 3102, Pobrań: 29, Wielkość pliku: 415.8 KB
Dodał: AndrzejK
EXIF Info
Nazwa aparatu: FUJIFILM
Model aparatu: FinePix S5600
Czas ekspozycji: 1/300 sec(s)
Wartość przysłony: F/3.3
Wartość ISO: 200
Data utworzenia: 15.08.2005 01:52:09
Długość ogniskowej: 16.7mm

Ostatnie komentarze

Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
19.02.2012 02:02
W '31 mogło jeszcze nie być dość wydajnych metod magazynowania energii elektrycznej więc oświetlenie mogło wymagać stałego zasilania z sieci.
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4536
19.02.2012 11:08
Tak właśnie. I ogrzewanie też.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
19.02.2012 12:27
Mam wrażenie, że owszem jeden przewód służył zasilaniu i ogrzewaniu, ale drugi analogicznie do wielu innych sieci na świecie może stanowić zamknięcie obwodu (aby wagoniki ruszyły w tym samym momencie).
Offline Lipien20
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4536
19.02.2012 12:49
To też pewnie prawda. Pantografy na wagonie są również dwa.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
19.02.2012 15:45
A jak mogły by ruszyć w różnych momentach, kiedy są połączone liną i stanowią dla siebie przeciwwagę?
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
kuba203
Użytkownik

Komentarzy: 4498
19.02.2012 16:37
Chyba mam zaćmienie umysłowe, ale jak koło przechodzi przez taki rozjazd jak na zdjęciu?
Offline kuba203kuba203 at gazeta.pl
busik105
Użytkownik

Komentarzy: 1111
19.02.2012 17:01
A czy to przypadkiem nie działa na zasadzie dosunięcia do siebie poszczególnych części szyn? Widać nawet mechanizm, który to wykonuje. 🙂
Offline busik105
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
19.02.2012 19:17
Unrealgod napisał(a):
A jak mogły by ruszyć w różnych momentach, kiedy są połączone liną i stanowią dla siebie przeciwwagę?

Źle to ująłem 😏 - Takie zabezpieczenie służy, aby nie ruszyły:
- gdy ktoś wsiada do jednego z nich,
- gdy nie ma motorowego w wagoniku
lub w razie zagrożenia (aby rozłączyć zasilanie liny).

kuba203 napisał(a):
Chyba mam zaćmienie umysłowe, ale jak koło przechodzi przez taki rozjazd jak na zdjęciu?

Istnieją trzy podstawowe rodzaje wózków i układów torów:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Funicular_layouts.svg
3 i 4. Normalne wózki
2. Stosowane w Polsce kolejki linowo-terenowe - schemat pokazuje dokładnie jak to wygląda (

busik105 napisał(a):
Widać nawet mechanizm, który to wykonuje. 🙂

Żadnego mechanizmu nie potrzeba i nie ma - one są na stałe tak przytwierdzone - zauważ, że nawet w przypadku, gdyby był taki mechanizm musiałby być dużo bardziej skomplikowany, aby koła nie przecięły liny, układ szyn ma umożliwiać przejazd wózkowi.
busik105 napisał(a):
A czy to przypadkiem nie działa na zasadzie dosunięcia do siebie poszczególnych części szyn?

Tak działają zwrotnice na niektórych kolejach zębatych: http://www.transportszynowy.pl/kolejzebatabudapeszt.php
Offline Lipien20
busik105
Użytkownik

Komentarzy: 1111
19.02.2012 19:28
A widzisz- nie wiedziałem tego- dzięki za doinformowanie. 😉
Offline busik105
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4536
19.02.2012 20:35
@ lipien20, czyli mamy rozumieć, że koło, które idzie na mijance po szynie "zewnętrznej" ma taką budowę, że "trzyma się" szyny i wagonik pozostaje na właściwej drodze. Natomiast zastanawia mnie, co z drugą stroną, wisi w powietrzu? Opiera się na tych "wspornikach"? Ale czym? Chyba nie kołem.😮
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
19.02.2012 21:00
Po kolei. Koła z jednej strony (nazwijmy dla uproszczenia zewnętrznej) mają nie jedną obręcz (typowe dla kolei) ale dwie, trzyma się z obu stron szyny. Jak widać na zdjęciu, szyna idąca po zewnętrznej stronie mijanki nie ma żadnych rozjazdów.
Natomiast koło po stronie wewnętrznej (po stronie burty którą wagonik mija się z drugim wagonikiem) jest dość szerokim walcem, bez żadnych obręczy. Jest gładkie. Na tych rozjazdach nic się nie rusza. Koło "wewnętrzne po prostu zjeżdża z szyny na torze poza mijanką i kiedy jeszcze się na niej opiera, już trafia na tą szynę w kształcie s między torami (widać jak są wyślizgane). Później tak samo nad przestrzenią na linę ciągnącą...
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
busik105
Użytkownik

Komentarzy: 1111
19.02.2012 21:31
Czy wagoniki mają ruch stały- tzn. każdy z nich jedzie konkretną stroną, niezależnie od kierunku? Jeśli tak, to teoria Unrealgoda jest bardzo prawdopodobna- jeśli, natomiast kierunek jest różny to jest to niemożliwe, ze względu na to, że koło zewnętrzne jadąc z góry, nie będzie kołem zewnętrznym jadąc z dołu. Wybaczcie za niewiedzę, aczkolwiek nigdy nie zgłębiałem wiedzy w tym temacie, stąd byłoby bardzo miło, gdyby ktoś, mający jej więcej odpowiedział na moje wątpliwości. 😉
Offline busik105
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
19.02.2012 21:38
busik105 napisał(a):
(...)teoria Unrealgoda jest bardzo prawdopodobna(...)

To jest raczej wiedza wynikająca z wielokrotnych obserwacji 😛 Też mnie ten problem bardzo nurtował.

Zauważ że każdy wagonik jest przymocowany do konkretnego końca liny. Do liny z lewej i z prawej strony toru. Liny zawsze są po tej samej stronie, po tych samych rolkach... Gdyby wagoniki jechały raz z lewej raz z prawej to liny by się skręciły.
Po drugie takie rozwiązanie jak opisałem jest proste. Jak bardzo przekombinowane były by jakieś ruchome zwrotnice i system zmiany strony za każdym razem?

===========================

Zresztą, daleko szukać. Tutaj i tutaj zdjęcia (nie moje, moich nie znalazłem) kolejki na Górę Żar (dawniej te wagony jeździły na Gubałówkę). Widać wyraźnie koła od wewnętrznej bez żadnych obręczy. Ale najlepiej widać to na banerze ich strony głównej Widać wyraźnie koła - walce (z lewej) i mocno obudowane koła ze strony zewnętrznej. Całkowicie osłonięte, z dodatkową blachą z wcięciem na szynę (prawdopodobnie na wypadek wykolejenia) .
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
busik105
Użytkownik

Komentarzy: 1111
19.02.2012 22:09
Dzięki wielkie za wyjaśnienie- widać, że muszę się podszkolić w tym zakresie. 😉
Offline busik105
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
19.02.2012 22:50
Są oczywiście wyjątki od reguły lub ciekawe modyfikacje.
Dla przykładu tramwaj w Trieście - http://youtu.be/1grKGr3EsyY
Choć zasada działania samego funikularu jest taka sama jak na linii kowieńskiej, to zwraca uwagę zwrotnica i sposób poprowadzenia liny na mijance (około 4:30) i zwrotnica na dole.
Innym przykładem są "elevadores" w Lizbonie, Schwebebahn w Dreźnie, Oberweißbacher Bergbahn, czy pochylnie na Kanale Elbląskim i wiele innych.
Kolejki linowo-terenowe stosowane były i są w bardzo różnych miejscach i do różnych celów (w fabrykach, na budowach, etc.).
Offline Lipien20