Strona główna / Imprezy komunikacyjne i kolejowe / TRANSEXPO 2013 / Solaris Urbino 12 electric

Solaris Urbino 12 electric

«Poprzednie zdjęcie: Chausson AH48 #395
Następne zdjęcie: Solaris Urbino 12 electric»

Solaris Urbino 12 electric

Data zrobienia zdjęcia: 17 września 2013 roku (wtorek)
Opis: Zbliżenie na pantograf.

Solaris Urbino 12 electric z automatycznym system szybkiego ładowania, zlokalizowanym na dachu pojazdu
Kielce, 17.09.2013

? Solaris Urbino 12 electric z automatycznym, kontaktowym systemem szybkiego ładowania to gwarancja operacyjności na poziomie 24 godzin na dobę
? To już trzeci, po plug-in i ładowaniu indukcyjnym, sposób ładowania zaprezentowany przez polskiego producenta
? Solaris Urbino 12 electric wyposażony w elektryczną oś napędową
? Autobus elektryczny to część kompleksowej oferty Solarisa dla przewoźników autobusowych

Szybki rozwój w bszarze e-mobilności
Solaris Bus & Coach po raz pierwszy zaprezentował całkowicie elektryczny autobus miejski jesienią 2011 roku podczas targów Transexpo w Kielcach. Był to autobus w wersji niskowejściowej o długości 8,9 metra. Rok później zaprezentowano pierwszy autobus elektryczny w wersji całkowicie niskopodłogowej o długości 12 metrów. W pełni elektryczny autobus ? Solaris Urbino electric ? znalazł już pierwszych nabywców na rynku austriackim (Klagenfurt) i niemieckim (Düsseldorf oraz Brunszwik).
Na przestrzeni ostatnich dwóch lat firma dokonała niebywałego postępu w obszarze mobilności elektrycznej, zarówno w odniesieniu do rozwoju technicznego samych pojazdów, jak również infrastruktury niezbędnej do realizowania przewozów pasażerskich autobusami tego typu.
W chwili obecnej Solaris może dostarczyć swoim klientom autobusy elektryczne w różnych konfiguracjach zarówno jeśli chodzi o wielkości baterii, jak również możliwości ich ładowania: od standardowego złącza plug-in, poprzez ładowanie indukcyjne i najnowszy system automatycznego ładowania dachowego, który prezentujemy jako tegoroczny produkt zgłoszony do konkursu.

Nowości ? automatyczny, zlokalizowany na dachu system ładowania pojazdu oraz elektryczna oś ZF
Najnowszy system stworzony przez Solarisa dla autobusu elektrycznego, zapewnia szybkie i w pełni zautomatyzowane ładowanie, a dodatkowo gwarantuje jeszcze niższe koszty eksploatacyjne.
Składa się on z platformy, w którą wmontowane są przyłącza ładowania i podłączonej do niej zewnętrznej ładowarki DC. Można go łatwo zainstalować w ramach istniejącej już infrastruktury przystankowej lub na specjalnym filarze. Mechanizm został skonstruowany tak, aby w momencie zbliżania się autobusu do przystanku z jego dachu automatycznie unosiło się ramię z przygotowanymi do ładowania złączami (przypominające wyglądem pantograf tramwajowy). Zewnętrzna ładowarka również gotowa jest do pracy natychmiast po zatrzymaniu pojazdu. Po połączeniu się głowicy ramienia z powierzchnią platformy ładującej, następuje uziemienie, po czym do ramienia przysuwają się dwa elementy przyłączeniowe. Rozpoczyna się proces szybkiego ładowania.
Odbierak prądu, zamontowany na dachu autobusu wyglądem przypomina nieco pantograf. Co najważniejsze dla osób obsługujących autobus, w szczególności dla kierowców, wszystko odbywa się automatycznie. Ma to niebagatelne znacznie szczególnie przy złych warunkach pogodowych.
Dzięki temu rozwiązaniu maksymalnie skrócono czas potrzebny na uzupełnienie ilości energii w bateriach. Już 2-4 minuty wystarczą, aby Urbino electric pokonał kolejnych kilkanaście kilometrów, do następnej stacji ładowania. Na tym nie kończą się jednak niezwykłe zalety bateryjnego autobusu Solarisa. Opisywany system ładowania pozwala na zamontowanie mniejsze baterii (60-80 kWh), w efekcie czego pojazd jest lżejszy i może zabrać większą liczbę pasażerów. W prezentowanym autobusie Solaris Urbino 12 electric liczba miejsc siedzących to 33+1 z czego 19 dostępnych z niskiej podłogi.
Kolejną innowacją wprowadzoną do autobusu bateryjnego marki Solaris jest zamontowanie osi elektrycznej ZF AVE 130. W jej konstrukcję wbudowane są dwa silniki elektryczne prądu zmiennego o maksymalnej mocy 120 kW każdy. Napęd jest bezpośrednio przekazywany na tylne koła autobusu. To nowatorskie rozwiązanie dodatkowo obniża wagę pojazdu oraz zwiększa przestrzeń pasażerską.
Operacyjność 24 godziny na dobę
Opisany system stanowi milowy krok w rozwoju technicznym e-mobility. Solaris Urbino electric z automatycznym systemem ładowania zamontowanego na dachu pojazdu posiada zdolności operacyjne równe pojazdom z silnikiem diesla oraz może przewieźć porównywalną liczbę osób. Zapewnia on dodatkowo cichą, całkowicie bezemisyjną i przyjazną dla atmosfery jazdę, bez obaw o to czy zgromadzone w bateriach ?paliwo? wystarczy do końca kursu. Zaprezentowany system ładowania autobusów bateryjnych sprawi, że Solaris stanie się światowym liderem innowacyjnych rozwiązań w obszarze e-mobility. Wszystko po to, aby klienci mogli dokonać wyboru najbardziej optymalnych dla nich rozwiązań, niezmiennie przy merytorycznym wsparciu inżynierów polskiego producenta.
Prezentowany autobus Solaris Urbino electric o długości 12 metrów wyposażony jest w baterię o pojemności 80 kWH. Zgodnie z potrzebami klientów dostępne są także baterie o pojemności 105, 120, 210 i 240 kWh. Wszystko w zależności od tego, jaką infrastrukturą dysonuje przewoźnik, i jakie jest zapotrzebowanie na energię elektryczną na danej trasie.
Aby w optymalny sposób dobrać wielkość baterii oraz sposób ładowania autobusowej baterii, firma Solaris przygotowała specjalną instrukcję dla swoich klientów. Wykorzystuje m.in. google maps, na podstawie której obliczana jest długość trasy, wprowadzamy tzw. ?brygadówkę? oraz poznajemy możliwości infrastrukturalne w danym mieście - dotyczące dostępności zasilania w energię elektryczną. Na tej podstawie firma Solaris rekomenduje klientowi konkretne rozwiązanie, oznaczające między innymi wielkość baterii oraz sposób jej ładowania. Wszystko w celu optymalizacji elektrycznego transportu publicznego.
Co istotne firma też stara się promować nieco inny sposób postrzegania autobusów elektrycznych. Naszym zdaniem kluczowe do tej pory pytanie pojawiające się w przypadku autobusów elektrycznych brzmiące ?jaki jest zasięg autobusu?, nie powinno mieć racji bytu. Najważniejszym pytaniem, na które odpowiadamy konkretnymi rozwiązaniami technicznymi jest operacyjność autobusu, tzn. jak długo autobus elektryczny może jeździć bez konieczności wyłączania go z linii np. na ładowanie baterii. Najnowsze rozwiązania w tym zakresie zapewniają operacyjność na poziomie 24 godzin na dobę!
Można bowiem w taki sposób rozlokować stacje ładowania na trasie autobusu aby bez konieczności zjeżdżania do zajezdni, mógł on non-stop wykonywać swoją pracę na danej trasie. Jednocześnie autobus posiada baterię o optymalnej pojemności, dobranej w taki sposób, aby pozwoliła na obsługę linii bez jednoczesnego nadmiernego obciążania pojazdu, a co za tym idzie przy utrzymaniu wysokiej pojemności pasażerskiej.

Solaris Urbino 12 electric
Dane techniczne wystawianego autobusu

Wymiary
Długość: 12 000 mm
Szerokość: 2 550 mm
Wysokość: 3250 mm
Rozstaw osi: 5 900 mm
Zwis przedni: 2 700 mm
Zwis tylni: 3 400 mm
Promień skrętu: ~21.4 m

Silnik
Dostawca wyposażenia elektrycznego Vossloh Kiepe GmbH, Düsseldorf (Niemcy)
Baterie litowo-jonowe 80 kWh
Klimatyzacja Konvekta UL500EM (z pompą ciepła i CO2)


System ładowania automatyczne ładowanie dachowe ?pantograf?

Podwozie
Oś przednia ZF RL 75 EC (oś niezależna)
Oś napędowa ZF AVE 130 z zabudowanymi silnikami elektrycznymi 2* 120 kW (moc maksymalna)
Rozmiar opon 275/70 R 22.5

Nadwozie
Miejsca siedzące: 33 + 1
Układ drzwi 2-2-2



Konstrukcja szkieletu ze stali odpornej na korozję
Oblachowanie ścian bocznych ze stali odpornej na korozję i paneli aluminiowych.

Opis pochodzi z informacji prasowej firmy Solaris.
Słowa kluczowe: Solaris Urbino_12 electric Solaris_Bus&Coach SBC Kielce TRANSEXPO_2013
Data dodania zdjęcia: 17.09.2013 19:16, Wyświetleń: 3976, Pobrań: 24, Wielkość pliku: 226.9 KB
Dodał: thomas_

Ostatnie komentarze

Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 4819
17.09.2013 19:37
Myślałem że to będzie wyglądało jak w Wiedeńskich autobusach Rampini Alé
Offline Wypalacz Rafał
pilot1123
Użytkownik

Komentarzy: 622
17.09.2013 20:42
Po prostu trolejbus.
Offline pilot1123https://www.google.com/+S%C5%82awomirBosak9000
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6529
17.09.2013 22:09
W Solarisie jest więcej styków.
Offline thomas_
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4472
17.09.2013 22:50
Zastanawiałem się dlaczego ten system miałby być lepszy od "tradycyjnego" plug-inu, bo przecież wymaga bardziej skomplikowanej infrastruktury. I stwierdziłem, że "pantograf" nie wymaga wysiadania z pojazdu ;)
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl