Strona główna / Komunikacja w Krakowie / Tramwaje / MAN GT6+B4 / MAN GT6 #172+542

MAN GT6 #172+542

«Poprzednie zdjęcie: MAN GT6 #176+546
Następne zdjęcie: MAN GT6 #182»

MAN GT6 #172+542

Data zrobienia zdjęcia: 13 września 1997 roku (sobota)
Opis: Kraków, ulica Kocmyrzowska.

Błędów nie popełnia ten kto nic nie robi - choć z drugiej strony prędzej czy później wszyscy przekonujemy się że i nie robienie niczego też jest błędem...

Tytułowy skład był przedostatnim z dostawy z końca 1996 roku, który został wprowadzony do eksploatacji bez większych przeróbek, w niezmienionym malowaniu, z niemiecką reklamą na burtach. Do ruchu wszedł w lutym zaś w czerwcu-lipcu został jako drugi w kolejności (po #173+543) skierowany do warsztatów z których wyjechał z początkiem września 1997 roku.

Wyjechał już w widocznej na zdjęciu postaci - z wieszakami na tablice z numerem linii (takie same jak stosowane w wagonach 102Na i 105Na) i bez okien na numer linii na dachu z przodu i z tyłu wagonu silnikowego i z tyłu przyczepki, które podczas remontu zostały wycięte i zastąpione blachą.

Cóż, o ile sam montaż wieszaków na tablice był zrozumiały i uzasadniony - bo pozwalał na eksploatację wagonów na wszystkich liniach bez potrzeby sprawdzania czy dany wagon/skład ma na taśmie z numerami linii tę, na którą trzeba go aktualnie wysłać - o tyle trudno zrozumieć decyzję o wycinaniu okienek na numer linii. Zwłaszcza że tę operację przeprowadzono później (do końca 1997 roku) na wszystkich pozostałych składach GT6+B4 - nawet na tych które jeszcze nie zostały skierowane do warsztatów i nadal jeździły w niemieckim malowaniu, np. #162+532 i 167+537.

Co ciekawe, w składzie #170+540 który wyjechał z warsztatów w styczniu 1998 roku pozostawiono z przodu okienko na numer linii - tyle że zaślepione, nie do użytku.
Zaś w lutym na miasto wyjechał z warsztatów kolejny skład #171+531 - dla odmiany bez możliwości zawieszenia tablic, za to z wyświetlaczami, tzw. "telewizorkami" - i to rozwiązanie zaczęto wdrażać na szerszą skalę od listopada 1998 roku.
W innym składzie - #162+532 - którego remont zakończył się w czerwcu 1998, dla odmiany odbudowano okienka na numer linii na dachu z pozostawieniem wieszaków na tablice z numerem linii - ale tylko z przodu wagonu silnikowego i z tyłu przyczepy. Ale to rozwiązanie później zostało zastąpione wyświetlaczami.

Ostatecznie cała ta historia zakończyła się tym że w kolejnych dostarczanych od 1999 roku wagonach GT6 i B4 podczas prac mających na celu przystosowanie ich do eksploatacji w Krakowie generalnie nie usuwano już okienek na numer linii i później używano ich (choć z tym różnie, przynajmniej początkowo, bywało) wraz z tablicami. Zaś wagony w których te okienka wcześniej usunięto było podczas kolejnych remontów zaopatrywane w wyświetlacze - od 2005 roku zastępowane wyświetlaczami diodowymi.

W 2007 roku MPK zakupiło do pozostających jeszcze w eksploatacji wagonów GT6 wyświetlacze dopasowane do oryginalnych okienek...
Słowa kluczowe: MAN GT6+B4 #172+542 linia_40 zmiana_trasy remont MPK_Kraków Kraków Kocmyrzowska archiwum90 1024px
Data dodania zdjęcia: 26.12.2014 17:42, Wyświetleń: 2083, Pobrań: 40, Wielkość pliku: 386.6 KB
Dodał: Wypalacz Rafał

Ostatnie komentarze

Coffee
Gość

27.12.2014 10:14
Wydaje mi się, że jeszcze coś koło 2005-2006 roku był epizod z GT6 solo (one chyba były przypisane do którejś linii zastępczej lub "32" ), gdzie świetliki zaklejano czarną folią, wozy jeździły wtedy z kompletem tablic.
 
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 4889
27.12.2014 11:37
Zgadza się było coś takiego - ale to było w 2001 roku, w okresie o którym piszesz na liniach specjalnych/zastępczych na filmie ustawiano "S".

Poza tym jeszcze w wagonie #186 uruchomionym pod koniec 2000 roku okienka na numer linii były początkowo zaklejone, ale po kilku tygodniach je odsłonięto i zaczęto używać
Offline Wypalacz Rafał