Konstal 105Na #472+473
«Poprzednie zdjęcie: Konstal 105Na #794+795
Następne zdjęcie: Konstal 105Na #911+912»

Konstal 105Na #472+473
Data zrobienia zdjęcia: | 21 maja 1996 roku (wtorek) |
Opis: | Kraków, skrzyżowanie ulic Świętej Gertrudy i Dominikańskiej - inaczej mówiąc: skrzyżowanie koło kina "Wanda"... I skręcający spod Poczty Głównej w kierunku placu Wszystkich Świętych tytułowy skład, noszący na dachach pozostałości po eksperymencie z drugiej połowy 1994 roku, kiedy to na obu wagonach przeniesiono pantografy nad drugi wózek i cały skład zasilany był przez pantograf na drugim wagonie. Celem tego doświadczenia był zmniejszenie zanieczyszczenia dachów wagonów przez pył grafitowy ze ślizgaczy oraz eliminacja uszkodzeń szyb czołowych w drugich (i trzecich) wagonach przez gorące opiłki tegoż pyłu przyklejające się do szyb i czyniące je (wagony) niezdatnymi do użytkowania w krótkim czasie i bez nakładów jako samodzielne wagony silnikowe. Ale jak to w życiu bywa, problemy jakie w codziennej eksploatacji sprawiało takie umiejscowienie pantografów były zbyt duże w stosunku do spodziewanych efektów i po kilku tygodniach pantograf na wagonie #472 przeniesiono z powrotem nad pierwszy wózek (przy okazji wymieniając go na połówkowy z elektrycznym opuszczaniem - czyli skład nadal był "doświadczalny") i z niego - jak widać na zdjęciu - zasilano skład. Do dziś jedynymi pozostałościami po tych przeróbkach są dwie (zamiast trzech) duże klapy wentylacyjne na dachach w wagonach/składzie #717+718 |
Słowa kluczowe: | Konstal 105Na #472+473 linia_14 MPK_Kraków Kraków Św_Gertrudy Dominikańska kino_Wanda ciekawostki_taborowe #717+718 archiwum90 |
Data dodania zdjęcia: 25.01.2010 19:56, Wyświetleń: 4334, Pobrań: 11, Wielkość pliku: 271.2 KB | |
Dodał: | Wypalacz Rafał |
Ostatnie komentarze
Mr. Krolik Użytkownik Komentarzy: 66 25.01.2010 20:02 |
Był jeszcze taki skład tylko, że z reklamą apapu (chyba)
|
|
![]() ![]() ![]() |
||
Michał Wojtaszek Użytkownik Komentarzy: 2991 25.01.2010 20:03 |
Przy okazji warto przypomnieć, że we wnętrzu też było kilka ciekawych rozwiązań, w tym na przykład lampy podwieszone pod sufitem z napisem "drzwi zostaną otwarte".
|
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Michał Wojtaszek Użytkownik Komentarzy: 2991 25.01.2010 20:03 |
Stozłomek napisał(a): To był ten sam składBył jeszcze taki skład tylko, że z reklamą apapu (chyba) 😛 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Mr. Krolik Użytkownik Komentarzy: 66 25.01.2010 20:05 |
Szkoda, że nie ma już tych rasowych przodów w stozłomkach 😭
|
|
![]() ![]() ![]() |
||
Czeskee Użytkownik Komentarzy: 374 25.01.2010 20:32 |
Oglądać takie fotki, to sama rozkosz 😁
|
|
![]() ![]() |
||
Wypalacz Rafał Użytkownik Komentarzy: 5000 25.01.2010 20:42 |
Warto też zwrócić uwagę na krój cyfr w tablicy z numerem linii, dziś "otwarta" czwórka to rzadkość, wówczas była w normie - ale tylko na liniach o numerach dwucyfrowych
|
|
![]() ![]() |
||
Owsik Użytkownik Komentarzy: 758 25.01.2010 20:49 |
W którym roku zlikwidowano "punkt sterowania ruchem" (nie wiem jak to się fachowo nazywało 😳 ), znajdujący się przy tym skrzyżowaniu ?
Ma ktoś może zdjęcie tego obiektu ? |
|
![]() ![]() |
||
Michał Wojtaszek Użytkownik Komentarzy: 2991 25.01.2010 20:57 |
Fachowo to się to "gołębnik" nazywało 😛
|
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
PE 099 Użytkownik Komentarzy: 559 25.01.2010 21:51 |
a czemu z połówkowych zrezygnowano?
|
|
![]() ![]() |
||
sarzek Administrator Komentarzy: 1859 25.01.2010 22:24 |
Owsik napisał(a): W którym roku zlikwidowano "punkt sterowania ruchem" (nie wiem jak to się fachowo nazywało 😳 ), znajdujący się przy tym skrzyżowaniu ? Ma ktoś może zdjęcie tego obiektu ? Wydawało mi się że było takie zdjęcie u nas na galerii ale jakoś w tym momencie nie mogę go zlokalizować. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
M_Szymkowiak Użytkownik Komentarzy: 4229 25.01.2010 22:30 |
Na TWB jest.
|
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
M_Szymkowiak Użytkownik Komentarzy: 4229 25.01.2010 22:34 |
||
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Owsik Użytkownik Komentarzy: 758 25.01.2010 22:36 |
O, super - dzięki piękne 🙂
|
|
![]() ![]() |
||
Wypalacz Rafał Użytkownik Komentarzy: 5000 26.01.2010 04:18 |
PE 099 napisał(a): a czemu z połówkowych zrezygnowano? Jak to zrezygnowano? Wszystkie NGT6, N8S, E1, GT8Sje mają... |
|
![]() ![]() |
||
PE 099 Użytkownik Komentarzy: 559 26.01.2010 23:16 |
mnie chodzi, że na 105-tkach zrezygnowano 😉
i nie chodzi o koszty przebudowy (bo jak napisałeś przez to nie wyszło), tylko po złamaniu/wymianie patyka można było zakładać połówki 😛 |
|
![]() ![]() |
||
Wypalacz Rafał Użytkownik Komentarzy: 5000 27.01.2010 04:24 |
Może po prostu były droższe od tradycyjnych? A z drugiej strony, biorąc pod uwagę liczbę kasowanych wówczas (i obecnie) wagonów, może się okazać że MPK od dłuższego czasu nie kupuje pantografów, tylko korzysta z demontowanych z kasowanych wagonów.
|
|
![]() ![]() |
||
Unrealgod Użytkownik Komentarzy: 5520 27.01.2010 08:19 |
A taki połówkowy poza tym że zajmuje mniej miejsca, zwłaszcza w pozycji złożonej, to ma jakieś zalety nad zwykłym. Czy tylko nowocześniej wygląda?
|
|
![]() ![]() ![]() |
||
Wypalacz Rafał Użytkownik Komentarzy: 5000 27.01.2010 17:15 |
Na dobrą sprawę sam sobie już odpowiedziałeś...
|
|
![]() ![]() |
||
maciekbv Gość 27.01.2010 23:21 |
Z tego co pamiętam, w tym czasie był też skład, w którym drugi wagon był wyposażony w pantograf połówkowy usadowiony "tyłem" nad drugim wózkiem.
|
|
Dominiak Użytkownik Komentarzy: 3739 27.01.2010 23:28 |
Unrealgod napisał(a): A taki połówkowy poza tym że zajmuje mniej miejsca, zwłaszcza w pozycji złożonej, to ma jakieś zalety nad zwykłym. Czy tylko nowocześniej wygląda? Z tym miejscem to bym się spierał popatrz na Bombardiera i na 105tke z normalnym. |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Wypalacz Rafał Użytkownik Komentarzy: 5000 28.01.2010 16:29 |
maciekbv napisał(a): Z tego co pamiętam, w tym czasie był też skład, w którym drugi wagon był wyposażony w pantograf połówkowy usadowiony "tyłem" nad drugim wózkiem. Był tylko ten jeden skład - widoczny na zdjęciu. Być może tuż przed przeniesieniem pantografu na pierwszym wagonie zamontowali na krótko połówkowca na drugim, ale ja czegoś takiego nie miałem okazji zobaczyć. |
|
![]() ![]() |
||
aster Użytkownik Komentarzy: 437 28.01.2010 17:28 |
Jakiś czas po wykonaniu tego zdjęcia zamieniono pantografy między wagonami i tak skład jeździł do naprawy głównej w 2000 roku. Zdjęcie z 1999 roku http://www.profesor.rail.pl/aster/Widoki/472+473.jpg
|
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Wypalacz Rafał Użytkownik Komentarzy: 5000 28.01.2010 18:14 |
Aaa, widzisz - i wszystko jasne. Akurat w tej wersji już go nie mam na zdjęciu. A w tej reklamie mam tylko #472 solo, tuż przed wysłaniem do NG
|
|
![]() ![]() |
||
Konstal105Na Gość 01.10.2010 19:13 |
Należy napisać, że w skrzyżowaniu praktycznie nic się nie zmieniło.
W tramwajach, ja wiem czy tak dużo? Nie było mnie wtedy na świecie i nie widziałem w środku, ale sądzę że też niewiele. 😐 |
|