Strona główna» Komunikacja w Krakowie» Tramwaje» Konstal 105Na» Konstal 105Na #472+473

Konstal 105Na #472+473

«Poprzednie zdjęcie: Konstal 105Na #794+795
Następne zdjęcie: Konstal 105Na #911+912»

Konstal 105Na #472+473

Data zrobienia zdjęcia: 21 maja 1996 roku (wtorek)
Opis: Kraków, skrzyżowanie ulic Świętej Gertrudy i Dominikańskiej - inaczej mówiąc: skrzyżowanie koło kina "Wanda"...

I skręcający spod Poczty Głównej w kierunku placu Wszystkich Świętych tytułowy skład, noszący na dachach pozostałości po eksperymencie z drugiej połowy 1994 roku, kiedy to na obu wagonach przeniesiono pantografy nad drugi wózek i cały skład zasilany był przez pantograf na drugim wagonie.

Celem tego doświadczenia był zmniejszenie zanieczyszczenia dachów wagonów przez pył grafitowy ze ślizgaczy oraz eliminacja uszkodzeń szyb czołowych w drugich (i trzecich) wagonach przez gorące opiłki tegoż pyłu przyklejające się do szyb i czyniące je (wagony) niezdatnymi do użytkowania w krótkim czasie i bez nakładów jako samodzielne wagony silnikowe.
Ale jak to w życiu bywa, problemy jakie w codziennej eksploatacji sprawiało takie umiejscowienie pantografów były zbyt duże w stosunku do spodziewanych efektów i po kilku tygodniach pantograf na wagonie #472 przeniesiono z powrotem nad pierwszy wózek (przy okazji wymieniając go na połówkowy z elektrycznym opuszczaniem - czyli skład nadal był "doświadczalny") i z niego - jak widać na zdjęciu - zasilano skład.
Do dziś jedynymi pozostałościami po tych przeróbkach są dwie (zamiast trzech) duże klapy wentylacyjne na dachach w wagonach/składzie #717+718
Słowa kluczowe: Konstal 105Na #472+473 linia_14 MPK_Kraków Kraków Św_Gertrudy Dominikańska kino_Wanda ciekawostki_taborowe #717+718 archiwum90
Data dodania zdjęcia: 25.01.2010 19:56, Wyświetleń: 4334, Pobrań: 11, Wielkość pliku: 271.2 KB
Dodał: Wypalacz Rafał

Ostatnie komentarze

Mr. Krolik
Użytkownik

Komentarzy: 66
25.01.2010 20:02
Był jeszcze taki skład tylko, że z reklamą apapu (chyba)
Offline Mr. Krolikhttp://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/116694264863469240440/albumid/5548452738729995345?alt=rss&kind=photo&hl=pl
Michał Wojtaszek
Użytkownik

Komentarzy: 2991
25.01.2010 20:03
Przy okazji warto przypomnieć, że we wnętrzu też było kilka ciekawych rozwiązań, w tym na przykład lampy podwieszone pod sufitem z napisem "drzwi zostaną otwarte".
Offline Michał Wojtaszekmwojtasz at psmkms.krakow.plhttp://www.psmkms.krakow.pl
Michał Wojtaszek
Użytkownik

Komentarzy: 2991
25.01.2010 20:03
Stozłomek napisał(a):
Był jeszcze taki skład tylko, że z reklamą apapu (chyba)
To był ten sam skład
😛
Offline Michał Wojtaszekmwojtasz at psmkms.krakow.plhttp://www.psmkms.krakow.pl
Mr. Krolik
Użytkownik

Komentarzy: 66
25.01.2010 20:05
Szkoda, że nie ma już tych rasowych przodów w stozłomkach 😭
Offline Mr. Krolikhttp://picasaweb.google.com/data/feed/base/user/116694264863469240440/albumid/5548452738729995345?alt=rss&kind=photo&hl=pl
Czeskee
Użytkownik

Komentarzy: 374
25.01.2010 20:32
Oglądać takie fotki, to sama rozkosz 😁
Offline Czeskee
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
25.01.2010 20:42
Warto też zwrócić uwagę na krój cyfr w tablicy z numerem linii, dziś "otwarta" czwórka to rzadkość, wówczas była w normie - ale tylko na liniach o numerach dwucyfrowych
Offline Wypalacz Rafał
Owsik
Użytkownik

Komentarzy: 758
25.01.2010 20:49
W którym roku zlikwidowano "punkt sterowania ruchem" (nie wiem jak to się fachowo nazywało 😳 ), znajdujący się przy tym skrzyżowaniu ?
Ma ktoś może zdjęcie tego obiektu ?
Offline Owsik
Michał Wojtaszek
Użytkownik

Komentarzy: 2991
25.01.2010 20:57
Fachowo to się to "gołębnik" nazywało 😛
Offline Michał Wojtaszekmwojtasz at psmkms.krakow.plhttp://www.psmkms.krakow.pl
PE 099
Użytkownik

Komentarzy: 559
25.01.2010 21:51
a czemu z połówkowych zrezygnowano?
Offline PE 099
sarzek
Administrator

Komentarzy: 1859
25.01.2010 22:24
Owsik napisał(a):
W którym roku zlikwidowano "punkt sterowania ruchem" (nie wiem jak to się fachowo nazywało 😳 ), znajdujący się przy tym skrzyżowaniu ?
Ma ktoś może zdjęcie tego obiektu ?


Wydawało mi się że było takie zdjęcie u nas na galerii ale jakoś w tym momencie nie mogę go zlokalizować.
Offline sarzekssarzek at gmail.comhttp://
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
25.01.2010 22:30
Na TWB jest.
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
25.01.2010 22:34
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
Owsik
Użytkownik

Komentarzy: 758
25.01.2010 22:36
O, super - dzięki piękne 🙂
Offline Owsik
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
26.01.2010 04:18
PE 099 napisał(a):
a czemu z połówkowych zrezygnowano?


Jak to zrezygnowano? Wszystkie NGT6, N8S, E1, GT8Sje mają...
Offline Wypalacz Rafał
PE 099
Użytkownik

Komentarzy: 559
26.01.2010 23:16
mnie chodzi, że na 105-tkach zrezygnowano 😉
i nie chodzi o koszty przebudowy (bo jak napisałeś przez to nie wyszło), tylko po złamaniu/wymianie patyka można było zakładać połówki 😛
Offline PE 099
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
27.01.2010 04:24
Może po prostu były droższe od tradycyjnych? A z drugiej strony, biorąc pod uwagę liczbę kasowanych wówczas (i obecnie) wagonów, może się okazać że MPK od dłuższego czasu nie kupuje pantografów, tylko korzysta z demontowanych z kasowanych wagonów.
Offline Wypalacz Rafał
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
27.01.2010 08:19
A taki połówkowy poza tym że zajmuje mniej miejsca, zwłaszcza w pozycji złożonej, to ma jakieś zalety nad zwykłym. Czy tylko nowocześniej wygląda?
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
27.01.2010 17:15
Na dobrą sprawę sam sobie już odpowiedziałeś...
Offline Wypalacz Rafał
maciekbv
Gość

27.01.2010 23:21
Z tego co pamiętam, w tym czasie był też skład, w którym drugi wagon był wyposażony w pantograf połówkowy usadowiony "tyłem" nad drugim wózkiem.
 
Dominiak
Użytkownik

Komentarzy: 3739
27.01.2010 23:28
Unrealgod napisał(a):
A taki połówkowy poza tym że zajmuje mniej miejsca, zwłaszcza w pozycji złożonej, to ma jakieś zalety nad zwykłym. Czy tylko nowocześniej wygląda?


Z tym miejscem to bym się spierał popatrz na Bombardiera i na 105tke z normalnym.
Offline Dominiakdwlodarczyk2 at gmail.comhttp://niezaleznytransportowy.blogspot.com/
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
28.01.2010 16:29
maciekbv napisał(a):
Z tego co pamiętam, w tym czasie był też skład, w którym drugi wagon był wyposażony w pantograf połówkowy usadowiony "tyłem" nad drugim wózkiem.


Był tylko ten jeden skład - widoczny na zdjęciu. Być może tuż przed przeniesieniem pantografu na pierwszym wagonie zamontowali na krótko połówkowca na drugim, ale ja czegoś takiego nie miałem okazji zobaczyć.
Offline Wypalacz Rafał
aster
Użytkownik

Komentarzy: 437
28.01.2010 17:28
Jakiś czas po wykonaniu tego zdjęcia zamieniono pantografy między wagonami i tak skład jeździł do naprawy głównej w 2000 roku. Zdjęcie z 1999 roku http://www.profesor.rail.pl/aster/Widoki/472+473.jpg
Offline asteraster6 at onet.euhttps://kolejowewojaze.blogspot.com/
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
28.01.2010 18:14
Aaa, widzisz - i wszystko jasne. Akurat w tej wersji już go nie mam na zdjęciu. A w tej reklamie mam tylko #472 solo, tuż przed wysłaniem do NG
Offline Wypalacz Rafał
Konstal105Na
Gość

01.10.2010 19:13
Należy napisać, że w skrzyżowaniu praktycznie nic się nie zmieniło.
W tramwajach, ja wiem czy tak dużo? Nie było mnie wtedy na świecie i nie widziałem w środku, ale sądzę że też niewiele. 😐