Strona główna» Komunikacja w Polsce» Jelcz M110 #XWR 2174

Jelcz M110 #XWR 2174

«Poprzednie zdjęcie: Jelcz M110 #XWR 2174
Następne zdjęcie: DAB 12-1200B #46»

Jelcz M110 #XWR 2174

Data zrobienia zdjęcia: czerwiec 1984 roku
Opis: Pierwszy prototyp autobusu Jelcz M110 na podwoziu Ikarusa 260.88.
Autobus ten został zaprezentowany na spotkaniu Podkomisji Autobusowej Zreszenia Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w dniu 19.06.1984 roku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych.

Wybrane dane techniczne z prospektu rozdawanego na tym spotkaniu:
Układ napędowy: silnik ze zblokowaną skrzynią biegów usytuowany wzdłużnie między osiami pod podłogą.

Silnik: RABA-MAN D 2156HMSU - wysokoprężny, rzędowy 6 cylindrowy, leżący lewy, pojemność 10350 cm3, moc max 141kW (192KM), moment max 696 Nm.

Skrzynia biegów: CSEPEL ASH 75.2 - mechaniczna 5-biegowa, synchronizowana, leżąca lewa, zakres przełożeń 5,81/2,898/1,992/1, 438/1, 0/W6, 009

Most napędowy: RABA 118,52 - przekładnia dwustopniowa stożkowo-zwolnicowa, przełożenie całkowite 6,194, pochwa spawana, nasick dopuszczalny 12Mg.

Oś przednia: LiaZ A4. 3000008 /ZSRR/ - sztywna, nacisk dopuszczalny 6,0 Mg.

Zawieszenie: pneumatyczne, miechy przeponowe TAURUS-2 z przodu, 4 z tyłu, drążki prowadzące - 5 osi przedniej, 4 - tylnej, układ zasilania systemu KNORR, obecz trilex 8,00-20, ogumienie TAURUS 11.00-20.

Mechanizm kierowniczy: CSEPEL 069.88 - przekładnia śruba-nakrętka z integralnym wspomaganiem hydraulicznym, kolumna kierownicza stała.

Układ hamulcowy: mechanizm bębnowy, średnica bębnów 420mm, szerokość okładzin 140/180mm, powierzchnia czynna okładzin 4450cm2, uruchamiany pneumatycznie systemu KNORR, odwadniacz SICCOMAT, hamulec pomocniczy sprężynowy, zwalniacz - hamulec silnikowy.

PARAMETRY.
Wymiary:
Długość: 11000mm
szerokość: 2500mm
wysokość: 3080mm
rozstaw osi: 5400mm
rozstaw kół przednich: 2000mm
rozstaw kół tylnych: 1835mm
zwis przedni: 2480mm
zwis tylny - 3120mm
kąt natarcia - 10 stopni.
kąt zejścia - 8stopni
prześwit poprzeczny - 225mm
prześwit podłużny 292mm
średnica zawracania kołowa - 17,0m
średnica zawracania obrysowa - 21,5m
Masy:
masa włąsna - 9200kg
masa użyteczna (68kg/pasażer) - 6800kg
masa całkowita dopuszczalna - 16000kg
nacisk osi przedniej-masa własna - 3700kg
nacisk osi przedniej-masa całkowita - 6000kg
nacisk osi tylnej-masa własna - 5500kg
nacisk osi tylnej-masa całkowita - 10000kg
Przestrzeń pasażerska:
miejsca pasażerskie - podziałka siedzeń - 750mm
miejsca pasażerskie siedzące - 30
powierzchnia miejsc stojących - 9,3m2
miejsca pasażerskie stojące (8 pas/m2) - 70
miejsca pasażerskie ogółem - 100
wznios stopni - 370mm
wznios podłogi - 920mm
wysokośc wnętrza - 2070mm
Drzwi - liczba 3
Drzwi - szerokośc efektywna - 1050mm

Wskaźniki:
prędkośc maksymalna - 66,5km/h
pokonywalność wzniesień - 26,6%
nośność jednostkowa - 0,74
moc jednostkowa - 92kg/pas.
głośność wewn. - 85dB/A/
głośność zewn. - 88dB/A/
Słowa kluczowe: Jelcz M110 #XWR_2174 Jelczańskie_Zakłady_Samochodowe Jelcz Laskowice prototyp archiwum80
Data dodania zdjęcia: 30.09.2013 21:19, Wyświetleń: 3481, Pobrań: 46, Wielkość pliku: 205.0 KB
Dodał: thomas_

Ostatnie komentarze

mzk804
Użytkownik

Komentarzy: 519
30.09.2013 22:27
Jeszcze TAKIE coś znalazłem.
Offline mzk804peczek804 at gmail.comhttp://phototrans.pl/autobusy.php?s=5014&autor_id=232&send_data=S
kmk
Użytkownik

Komentarzy: 602
30.09.2013 23:33
Teraz pytanie, który był pierwszy czy tytułowy czy ten na TWB, mają kolejne numery (cyfry) w tablicach rej.
Offline kmkkmk.krakow at gazeta.plhttp://www.kmk.krakow.pl
Pietrek
Użytkownik

Komentarzy: 177
30.09.2013 23:49
Ciekawe że zdecydowano się na oś przednią LiaZ, a nie Raba
Offline Pietrekfaur at gazeta.pl
Pietrek
Użytkownik

Komentarzy: 177
30.09.2013 23:51
Ten na TWB byl pierwszy, drugi był ponoć z przodem od concorda (PR110T), a ten był trzeci...
Offline Pietrekfaur at gazeta.pl
mokum
Użytkownik

Komentarzy: 99
01.10.2013 07:41
Khem, "na podwoziu Ikarusa 280.88"?
Offline mokummokum at pestka.info
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
01.10.2013 10:00
csepel 260.88, nie Ikarus
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
01.10.2013 16:08
Pietrek napisał(a):
Ten na TWB byl pierwszy, drugi był ponoć z przodem od concorda (PR110T), a ten był trzeci...

Z prospektów do których były wklejone te zdjęcia jest inna informacja.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/24008156/IMG_0002.jpg - skan jednej ze stron.
Offline thomas_
TOMAS8112
Użytkownik

Komentarzy: 303
01.10.2013 17:19
A czy była w planach wersja przegubowa M11/M110?
Offline TOMAS8112
czatowiec
Użytkownik

Komentarzy: 1562
01.10.2013 19:56
Był plan produkcji Jelczy M17 na tym samym podwoziu na którym były budowane Ikarusy 280.26, jednakże skończyło się tylko na koncepcji. Ikarusowi się nie opłacała ta współpraca, bo w tym momencie stracili by dosyć spore miejsce zbytu na przegubowce.
Offline czatowiecczatowiec at gmail.comhttp://shift.org.pl
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
01.10.2013 20:15
Powtarzam, na podwoziu Csepel 260.88
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
01.10.2013 20:49
M_Szymkowiak napisał(a):
Powtarzam, na podwoziu Csepel 260.88

Opisywałem to wg tego prospektu, na którym jest wyraźnie zaznaczone Ikarus 260.88
https://dl.dropboxusercontent.com/u/24008156/IMG_0001.jpg
Offline thomas_
TOMAS8112
Użytkownik

Komentarzy: 303
01.10.2013 21:12
czatowiec napisał(a):
Był plan produkcji Jelczy M17 .


Czy to było cos takiego?
http://www.samochodymadeinpoland.fora.pl/jelcz,24/jelcz-m17-niespelnione-marzenie,898.html
Offline TOMAS8112
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
01.10.2013 21:42
To się ktoś w JZS musiał rypnąć, po podwozie pochodziło z Csepela a nie z Ikarusa 😉
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
Wolf673
Użytkownik

Komentarzy: 125
02.10.2013 00:15
TOMAS8112 napisał(a):
A czy była w planach wersja przegubowa M11/M110?


Tą rolę doskonale spełniał Ikarus - Zemun,który miał dość sporo elementów Jelcza,m.in. wnętrze i drobne elementy zewnętrzne (światła).
Offline Wolf673