Jelcz M110 #XWR 2174
«Poprzednie zdjęcie: Jelcz M110 #XWR 2174
Następne zdjęcie: DAB 12-1200B #46»
Jelcz M110 #XWR 2174
Data zrobienia zdjęcia: | czerwiec 1984 roku |
Opis: | Pierwszy prototyp autobusu Jelcz M110 na podwoziu Ikarusa 260.88. Autobus ten został zaprezentowany na spotkaniu Podkomisji Autobusowej Zreszenia Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w dniu 19.06.1984 roku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Wybrane dane techniczne z prospektu rozdawanego na tym spotkaniu: Układ napędowy: silnik ze zblokowaną skrzynią biegów usytuowany wzdłużnie między osiami pod podłogą. Silnik: RABA-MAN D 2156HMSU - wysokoprężny, rzędowy 6 cylindrowy, leżący lewy, pojemność 10350 cm3, moc max 141kW (192KM), moment max 696 Nm. Skrzynia biegów: CSEPEL ASH 75.2 - mechaniczna 5-biegowa, synchronizowana, leżąca lewa, zakres przełożeń 5,81/2,898/1,992/1, 438/1, 0/W6, 009 Most napędowy: RABA 118,52 - przekładnia dwustopniowa stożkowo-zwolnicowa, przełożenie całkowite 6,194, pochwa spawana, nasick dopuszczalny 12Mg. Oś przednia: LiaZ A4. 3000008 /ZSRR/ - sztywna, nacisk dopuszczalny 6,0 Mg. Zawieszenie: pneumatyczne, miechy przeponowe TAURUS-2 z przodu, 4 z tyłu, drążki prowadzące - 5 osi przedniej, 4 - tylnej, układ zasilania systemu KNORR, obecz trilex 8,00-20, ogumienie TAURUS 11.00-20. Mechanizm kierowniczy: CSEPEL 069.88 - przekładnia śruba-nakrętka z integralnym wspomaganiem hydraulicznym, kolumna kierownicza stała. Układ hamulcowy: mechanizm bębnowy, średnica bębnów 420mm, szerokość okładzin 140/180mm, powierzchnia czynna okładzin 4450cm2, uruchamiany pneumatycznie systemu KNORR, odwadniacz SICCOMAT, hamulec pomocniczy sprężynowy, zwalniacz - hamulec silnikowy. PARAMETRY. Wymiary: Długość: 11000mm szerokość: 2500mm wysokość: 3080mm rozstaw osi: 5400mm rozstaw kół przednich: 2000mm rozstaw kół tylnych: 1835mm zwis przedni: 2480mm zwis tylny - 3120mm kąt natarcia - 10 stopni. kąt zejścia - 8stopni prześwit poprzeczny - 225mm prześwit podłużny 292mm średnica zawracania kołowa - 17,0m średnica zawracania obrysowa - 21,5m Masy: masa włąsna - 9200kg masa użyteczna (68kg/pasażer) - 6800kg masa całkowita dopuszczalna - 16000kg nacisk osi przedniej-masa własna - 3700kg nacisk osi przedniej-masa całkowita - 6000kg nacisk osi tylnej-masa własna - 5500kg nacisk osi tylnej-masa całkowita - 10000kg Przestrzeń pasażerska: miejsca pasażerskie - podziałka siedzeń - 750mm miejsca pasażerskie siedzące - 30 powierzchnia miejsc stojących - 9,3m2 miejsca pasażerskie stojące (8 pas/m2) - 70 miejsca pasażerskie ogółem - 100 wznios stopni - 370mm wznios podłogi - 920mm wysokośc wnętrza - 2070mm Drzwi - liczba 3 Drzwi - szerokośc efektywna - 1050mm Wskaźniki: prędkośc maksymalna - 66,5km/h pokonywalność wzniesień - 26,6% nośność jednostkowa - 0,74 moc jednostkowa - 92kg/pas. głośność wewn. - 85dB/A/ głośność zewn. - 88dB/A/ |
Słowa kluczowe: | Jelcz M110 #XWR_2174 Jelczańskie_Zakłady_Samochodowe Jelcz Laskowice prototyp archiwum80 |
Data dodania zdjęcia: 30.09.2013 21:19, Wyświetleń: 3481, Pobrań: 46, Wielkość pliku: 205.0 KB | |
Dodał: | thomas_ |
Ostatnie komentarze
mzk804 Użytkownik Komentarzy: 519 30.09.2013 22:27 |
Jeszcze TAKIE coś znalazłem.
|
|
kmk Użytkownik Komentarzy: 602 30.09.2013 23:33 |
Teraz pytanie, który był pierwszy czy tytułowy czy ten na TWB, mają kolejne numery (cyfry) w tablicach rej.
|
|
Pietrek Użytkownik Komentarzy: 177 30.09.2013 23:49 |
Ciekawe że zdecydowano się na oś przednią LiaZ, a nie Raba
|
|
Pietrek Użytkownik Komentarzy: 177 30.09.2013 23:51 |
Ten na TWB byl pierwszy, drugi był ponoć z przodem od concorda (PR110T), a ten był trzeci...
|
|
mokum Użytkownik Komentarzy: 99 01.10.2013 07:41 |
Khem, "na podwoziu Ikarusa 280.88"?
|
|
M_Szymkowiak Użytkownik Komentarzy: 4229 01.10.2013 10:00 |
csepel 260.88, nie Ikarus
|
|
thomas_ Administrator Komentarzy: 6592 01.10.2013 16:08 |
Pietrek napisał(a): Ten na TWB byl pierwszy, drugi był ponoć z przodem od concorda (PR110T), a ten był trzeci... Z prospektów do których były wklejone te zdjęcia jest inna informacja. https://dl.dropboxusercontent.com/u/24008156/IMG_0002.jpg - skan jednej ze stron. |
|
TOMAS8112 Użytkownik Komentarzy: 303 01.10.2013 17:19 |
A czy była w planach wersja przegubowa M11/M110?
|
|
czatowiec Użytkownik Komentarzy: 1562 01.10.2013 19:56 |
Był plan produkcji Jelczy M17 na tym samym podwoziu na którym były budowane Ikarusy 280.26, jednakże skończyło się tylko na koncepcji. Ikarusowi się nie opłacała ta współpraca, bo w tym momencie stracili by dosyć spore miejsce zbytu na przegubowce.
|
|
M_Szymkowiak Użytkownik Komentarzy: 4229 01.10.2013 20:15 |
Powtarzam, na podwoziu Csepel 260.88
|
|
thomas_ Administrator Komentarzy: 6592 01.10.2013 20:49 |
M_Szymkowiak napisał(a): Powtarzam, na podwoziu Csepel 260.88 Opisywałem to wg tego prospektu, na którym jest wyraźnie zaznaczone Ikarus 260.88 https://dl.dropboxusercontent.com/u/24008156/IMG_0001.jpg |
|
TOMAS8112 Użytkownik Komentarzy: 303 01.10.2013 21:12 |
czatowiec napisał(a): Był plan produkcji Jelczy M17 . Czy to było cos takiego? http://www.samochodymadeinpoland.fora.pl/jelcz,24/jelcz-m17-niespelnione-marzenie,898.html |
|
M_Szymkowiak Użytkownik Komentarzy: 4229 01.10.2013 21:42 |
To się ktoś w JZS musiał rypnąć, po podwozie pochodziło z Csepela a nie z Ikarusa 😉
|
|
Wolf673 Użytkownik Komentarzy: 125 02.10.2013 00:15 |
TOMAS8112 napisał(a): A czy była w planach wersja przegubowa M11/M110? Tą rolę doskonale spełniał Ikarus - Zemun,który miał dość sporo elementów Jelcza,m.in. wnętrze i drobne elementy zewnętrzne (światła). |
|