Strona główna / Komunikacja w Krakowie / Pojazdy testowe / Newag Nevelo 126N / Newag Nevelo 126N #2205

Newag Nevelo 126N #2205

«Poprzednie zdjęcie: Newag Nevelo 126N #2205
Następne zdjęcie: Newag Nevelo 126N #2205»

Newag Nevelo 126N #2205

Data zrobienia zdjęcia: 24 czerwca 2013 roku (poniedziałek)
Opis: Prezentacja tramwaju firmy NEWAG.

Z informacji prasowej firmy Newag:
Już jutro, po ulicach Krakowa jeździć zacznie tramwaj nowosądeckiego Newagu. Zaprojektowany i wykonany dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Badań
i Rozwoju w ramach programu IniTech, jest prototypem tramwaju nowej generacji.
Firma Newag konsekwentnie realizuje strategię rozwoju, z roku na rok, rozszerzając ofertę produktową firmy. Dywersyfikując działalność, w ramach projektu „Opracowanie tramwaju nowej generacji na potrzeby transportu miejskiego” , Newag wyprodukował pojazd, który wyróżniać mają niskie koszty eksploatacji przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego komfortu jazdy dla pasażera.
Nevelo, bo tak nazywa się pierwszy tramwaj Newagu to w całości nowa konstrukcja. Zastosowano w nim innowacyjny układ zawieszenia - 2 człony skrajne, każdy z nich oparty na jednym wózku napędowym połączono przegubowo z członem środkowym opartym na dwóch wózkach tocznych. Odpowiednie rozmieszczenie specjalnie skonstruowanych skrętnych wózków napędowych i tocznych prowadzi do zmniejszenia nacisku poszczególnych osi na tor, redukując zużywanie się szyn i kół. Rozwiązanie to obniży koszty eksploatacji pojazdu oraz utrzymania infrastruktury. Zastosowanie kół, z gumowymi, elastycznymi przekładkami i obręczą, zapewni wysoki komfort jazdy oraz ograniczy poziom hałasu.
Nowoczesny układ napędowy z elektronicznie sterowanymi silnikami prądu przemiennego, da możliwość zwrotu energii do sieci trakcyjnej, co ponownie pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacji. Pojazd jest przystosowany do wdrożenia układu gromadzenia energii opartego na superkondensatorach.
Nevelo to trójczłonowy, przegubowy, jednokierunkowy i w całości niskopodłogowy pojazd. Ma klimatyzowane wnętrze, systemy monitoringu i informacji pasażerskiej.
Jednorazowo może przewieźć do 235 osób w tym 60 na miejscach siedzących. Jest przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych dzięki zastosowaniu elektrycznej rampy inwalidy. Posiada specjalne, drugie drzwi dla matki z dzieckiem.
Jest to pierwszy w Polsce, tramwaj w którym w kabinie motorniczego zastosowano zwiększającą widoczność, panoramiczną szybę.
Już od najbliższego wtorku mieszkańcy Krakowa będą mogli ocenić, jak sądecki tramwaj sprawuje się w codziennym użytkowaniu. Pojazd udostępniony nieodpłatnie krakowskiemu MPK, testowany będzie do końca 22 września br.
Projekt współfinansowany jest ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach przedsięwzięcia IniTech . Kwota dofinansowania to 4 924 000,00 PLN.

Dane techniczne:
Liczba członów: 3
Masa własna tramwaju: 42 500 kg
Dopuszczalna masa całkowita tramwaju: 58 000 kg
Układ osi: Bo’+2’+2’+Bo’
Długość tramwaju: 31620 mm
Szerokość tramwaju: 2400 mm
Wysokość tramwaju: 3690 mm
Szerokość przejścia międzyczłonowego: 1400 mm
Najmniejsza szerokość przejścia: 550 mm
Liczba miejsc siedzących stacjonarnych: 60 (+4)
Liczba miejsc stojących (przy 0,2m2/osobę): 175
Dopuszczalna liczba miejsc (siedzące stacjonarne plus stojące) przy 0,2 m2/osobę: 235
Kategoria konstrukcyjna, do której należy nadwozie tramwaju: P -V
Podłoga (udział niskiej podłogi): 100%
-wysokość podłogi w strefie wejścia: 350mm
-wysokość podłogi nad wózkami: 480mm
Nacisk poszczególnych osi na tor przy maksymalnym napełnieniu: Oś/ Nacisk
1 / 77,4 kN
2 / 77,4 kN
3 / 68,5 kN
4 / 68,5 kN
5 / 65,9 kN
6 / 65,9 kN
7 / 70,9 kN
8 / 70,9 kN

Silnik trakcyjny: VEM
-liczba w tramwaju: 4szt.
-moc znamionowa: 105kW
Średnie przyśpieszenie do 30 km/h bez obciążenia: 1,2 m/s2
Klimatyzacja: Thermoking
Układ hamulcowy: Hanning & Kahl Oerlinghausen
Drzwi wejściowe dla pasażerów: Ultimate
-typ: odskokowo-przesuwne
-liczba w tramwaju: 5 + 2 jednoskrzydłowe
-szerokość efektywna drzwi: 1300mm / 650 mm
Miejsca dla niepełnosprawnych: 2
Słowa kluczowe: Newag Nevelo 126N #2205 MPK_Kraków Kraków zajezdnia_Podgórze tramwaj_testowy testowiec
Data dodania zdjęcia: 25.06.2013 11:59, Wyświetleń: 3293, Pobrań: 21, Wielkość pliku: 391.5 KB
Dodał: thomas_
IPTC Info
Caption: Prezentacja tramwaju NEWAG 126N Nevelo
Headline: Newag 126N Nevelo
Byline: Tomasz Bielecki
Object name: Newag 126N
Date created: 24.06.2013
Keywords: tramwaj, 126N, Newag, Nevelo, niskopodlogowy, MPK, Krakow
EXIF Info
Nazwa aparatu: Canon
Model aparatu: Canon EOS 40D
Czas ekspozycji: 1/640 sec(s)
Wartość przysłony: F/5
Wartość ISO: 100
Data utworzenia: 24.06.2013 11:37:55
Długość ogniskowej: 10mm

Ostatnie komentarze

Dyspozytor
Użytkownik

Komentarzy: 5
25.06.2013 16:45
Widziałem go dziś na pętli Borek Fałęcki :D
Offline Dyspozytorhttp://www.railphoto.info
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4508
25.06.2013 17:52
O co chodzi z tymi pustymi miejscami, gdzie nie zamontowano foteli... To jakiś kosmos. W Pesie częstochowskiej to samo było... 8o Skąd się bierze ten pomysł?
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
AniMate89
Użytkownik

Komentarzy: 169
25.06.2013 18:03
Czy miałeś okazję się nim przejechać? Jestem bardzo ciekawa jak im wyszedł ten tramwaj pod względem komfortu jazdy...
Offline AniMate89
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4508
25.06.2013 18:23
Widziałem foty wnętrza.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
Łukasz W.
Użytkownik

Komentarzy: 126
25.06.2013 18:25
AndrzejK napisał(a):
O co chodzi z tymi pustymi miejscami, gdzie nie zamontowano foteli... To jakiś kosmos. W Pesie częstochowskiej to samo było... 8o Skąd się bierze ten pomysł?


Chodzi Ci o miejsca nad wózkami w pierwszym i ostatnim członie? Bo tam są jakieś pudła z osprzętem silnika czy coś takiego i nie ma miejsca na nogi.
W końcu to 100% LF.
Offline Łukasz W.
kuba-kurpik
Użytkownik

Komentarzy: 25
25.06.2013 18:54
Ile on ma metrów? :roll:
Offline kuba-kurpikinternetowi_detektywi at onet.eu
Karl
Użytkownik

Komentarzy: 97
25.06.2013 19:11
31,62m
Offline Karl100klosek at gmail.com
Coffee
Gość

25.06.2013 19:27
Łukasz W. napisał(a):
Chodzi Ci o miejsca nad wózkami w pierwszym i ostatnim członie? Bo tam są jakieś pudła z osprzętem silnika czy coś takiego i nie ma miejsca na nogi.
W końcu to 100% LF.

Piasecznice, a nie osprzęt. I ja dziękuje za takie 100% LF, jak i tak podłoga się unosi na tą wysokość, co w NGT8, tylko zamiast progu jest pochylnia...
 
Wiedeńczyk
Użytkownik

Komentarzy: 332
25.06.2013 19:32
Coffee napisał(a):
Łukasz W. napisał(a):
Chodzi Ci o miejsca nad wózkami w pierwszym i ostatnim członie? Bo tam są jakieś pudła z osprzętem silnika czy coś takiego i nie ma miejsca na nogi.
W końcu to 100% LF.

Piasecznice, a nie osprzęt. I ja dziękuje za takie 100% LF, jak i tak podłoga się unosi na tą wysokość, co w NGT8, tylko zamiast progu jest pochylnia...

A propo piasecznic, dzisiaj jak zaczęło padać i zrobiło się ślisko, często się uruchamiały i okazało się, że są niesamowicie głośne, nawet babcie się pytały ,,Co się tak tłucze, zepsuł się?" :]
Offline Wiedeńczyk
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4508
25.06.2013 19:36
Ale mi to. Wolę 75% LF niż parę metrów kwadratowych, których się nie da użytkować.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
hejho20
Użytkownik

Komentarzy: 510
25.06.2013 20:07
Wiedeńczyk napisał(a):
A propo piasecznic, dzisiaj jak zaczęło padać i zrobiło się ślisko, często się uruchamiały i okazało się, że są niesamowicie głośne, nawet babcie się pytały ,,Co się tak tłucze, zepsuł się?" :]

Dokładnie, w porównaniu z Bombardierem to w tej kwestii masakra.
Offline hejho20mat.hejmo at gmail.com
wmmedia
Użytkownik

Komentarzy: 631
26.06.2013 15:29
Pierwszy tramwaj z panoramiczną szybą.... a 116Nd to co?
Offline wmmediawmmedia at onet.eu