Strona główna» Komunikacja w Krakowie» Autobusy» MAN SG242» MAN SG242 #BM700

MAN SG242 #BM700

«Poprzednie zdjęcie: MAN SG242 #BM700
Następne zdjęcie: MAN SG242 #BM700»

MAN SG242 #BM700

Data zrobienia zdjęcia: 8 sierpnia 2012 roku (środa)
Opis: Kraków, Plac Matejki. Długo go już tu nie było. 😁 Z pozdrowieniami, dla Tych, którzy go dziś łapali, tak ze mną, jak i solo. 😉
Słowa kluczowe: MAN SG242 #BM700 linia_105 Plac_Matejki Warszawska Kurniki MPK_Kraków Kraków ciekawostki_brygadowe
Data dodania zdjęcia: 09.08.2012 11:55, Wyświetleń: 3265, Pobrań: 92, Wielkość pliku: 217.7 KB
Dodał: busik105
IPTC Info
Byline: Picasa
EXIF Info
Nazwa aparatu: NIKON CORPORATION
Model aparatu: NIKON D5000
Czas ekspozycji: 1/320 sec(s)
Wartość przysłony: F/9
Wartość ISO: 200
Data utworzenia: 08.08.2011 16:04:39
Długość ogniskowej: 22mm

Ostatnie komentarze

M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
09.08.2012 18:02
do tych dziadków na 105 dorzuciłbym ciekawostki_brygadowe 😉
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
solarisbus
Użytkownik

Komentarzy: 367
09.08.2012 19:57
Długo go nie było tu, czyli na Placu Matejki, czy na '105'? Bo na Placu Matejki się pojawia chyba jako '129'..
Offline solarisbus
Brunat
Użytkownik

Komentarzy: 60
09.08.2012 21:01
Jak dla mnie to do kasacji Sorry 🙄
Offline Brunat
Filip340
Użytkownik

Komentarzy: 20
09.08.2012 21:37
Auto jest dobre i chyba dobrze się trzyma 😉
Offline Filip340
Wolf673
Użytkownik

Komentarzy: 125
09.08.2012 22:07
Więc jak najbardziej na zabytek 🙂
Offline Wolf673
czatowiec
Użytkownik

Komentarzy: 1563
09.08.2012 22:50
I zabytkiem zapewne będzie, pierwszy autobus w Polsce kupiony poza krajami demoludu po '89 😉
Offline czatowiecczatowiec at gmail.comhttp://shift.org.pl
Słońce
Użytkownik

Komentarzy: 494
09.08.2012 22:59
Tylko po to dawać na zabytek? 🙄 Niepotrzebnie trzeba utrzymywać a atrakcji jako zabytku nie będzie z tego żadnej. Podobne autobusy jeżdżą w wielu miastach (tego typu akurat niewiele, ale inne modele z tamtego okresu już tak). Dodatkowo, mamy już zabytkowego Autosana H6 i Jelcza 120M, które prawie w ogóle nie wyjeżdżają.
Offline Słońce
czatowiec
Użytkownik

Komentarzy: 1563
09.08.2012 23:26
Boże drogi... Zapewne tuż po wycofaniu ogórków czy eNek z eksploatacji też tak mówiono... Nie chcę się tu rozpisywać, więc na PW Ci coś napiszę.
Offline czatowiecczatowiec at gmail.comhttp://shift.org.pl
Coffee
Gość

09.08.2012 23:27
Tak, tylko takich MAN-ów czynnych w Polsce mamy raptem 4. Jelczy 120M i Autosanów H6 mamy w każdym mniejszym mieście na pęczki.

Co jak co, ale jakbym miał wybierać między nim, a Albą, to wolałbym Albę. To jest po prostu wybryk natury, a nie planowy wóz liniowy.
 
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
09.08.2012 23:31
To fajny wóz, ale nijak się ma do setki Scań serii 113 które tworzyły długi czas wspaniały park taborowy na Płaszowie, i właśnie i CLL i ALB należało by zachować.
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
czatowiec
Użytkownik

Komentarzy: 1563
09.08.2012 23:33
A czy jedno wyklucza drugie? Miejmy nadzieję że MPK się zdecyduje w przyszłości zachować zarówno krótkiego jak i długiego przedstawiciela serii 113 😉
Offline czatowiecczatowiec at gmail.comhttp://shift.org.pl
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
09.08.2012 23:38
Z moich informacji jakie uzyskałem u wiarygodnego źródła, tak - niestety wyklucza.
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
10.08.2012 00:10
Autobusy sprzedawane są po takich cenach, że jak komuś zależy, może sobie kupić i zachować jako zabytek...
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
10.08.2012 00:17
Zachować to jedno, a doprowadzić do stanu sprzed kilkunastu lat to drugie, niestety dużo kosztowniejsze od zakupu...
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
kuba203
Użytkownik

Komentarzy: 4498
10.08.2012 05:20
czatowiec napisał(a):
I zabytkiem zapewne będzie, pierwszy autobus w Polsce kupiony poza krajami demoludu po '89 😉


Kiedy były przemiany na Węgrzech?
Offline kuba203kuba203 at gazeta.pl
Słońce
Użytkownik

Komentarzy: 494
10.08.2012 08:37
Coffee: takich może jest 4 ale już innych MAN-ów serii NL2x2 czy NG272 jest więcej. A dla przeciętnego pasażera modele te niczym specjalnym się nie różnią.
czatowiec: odnośnie tego, co pisałeś na PW, nie porównuj Jelcza 021 jako zabytku do tego wozu. Przegubowy Ogór to unikat a poza tym, Ogórki były ważnym elementem polskiej motoryzacji czasów PRL-u, wręcz kultowymi autobusami, więc dziś mają wartość historyczną, przywołują wspomnienia. Dlatego 22 lipca takie tłumy jeździły nimi. Zachowany na zabytek MAN SG242 nie będzie atrakcją dla nikogo poza miłośnikami. To tak samo, jak T4 - #220, który kursując na KLM zazwyczaj wozi powietrze, bo dla wszystkich poza częścią miłośników, nie jest żadną atrakcją (w przeciwieństwie do dwuosiowców czy nawet 102N i 102Na).

A co do losu naszego "Dziadka", to myślę, że jeśli jest w miarę dobrym stanie, to jakiś GOP-owski przewoźnik chętnie go odkupi. 🙂
Offline Słońce
Wolf673
Użytkownik

Komentarzy: 125
10.08.2012 09:58
M_Szymkowiak napisał(a):
Zachować to jedno, a doprowadzić do stanu sprzed kilkunastu lat to drugie, niestety dużo kosztowniejsze od zakupu...


Więc właśnie z Manem byłoby mniej kosztów aniżeli z Albą,gdzie roboty byłoby zdecydowanie więcej.
MPK chyba jeszcze nie podjęło ostatecznie decyzji czy zachowa Albę czy Mana.
Z drugiej strony jest to symbol niezawodności lat 90,a to też przemawia.Ciekawe czy za 20 lat Solarisy pójdą na zabytek 😲,w co oczywiście wątpię
Offline Wolf673
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
10.08.2012 10:36
Słońce: co do T4 poczekałbym jeszcze trochę - zgadzam się tu z Czatowcem mówiącym "Zapewne tuż po wycofaniu ogórków czy eNek z eksploatacji też tak mówiono..." - gdyż tak mówiono.

T4, GT6, B4 są zbyt podobne do E1 i c3, aby w tej chwili interesowały pasażerów - używają takich codziennie - stodwójki też są przez nich tak traktowane.
Taka jest kolej rzeczy - trzeba poczekać, a po jakimś czasie pojawia się zainteresowanie (nie od razu rozgłos zdobyła twórczość Norwida).
Co do GOPu - szanse są mizerne- brak mu niskiej podłogi, odpowiedniego wieku.

Wybrać co lepsze ? - ciężko i MAN i Alba to duży wkład w historię "trakcji autobusowej" naszego miasta.
Offline Lipien20
pilot1123
Użytkownik

Komentarzy: 622
10.08.2012 13:16
MAN był tylko epizodem, ALB tworzyła historię.
Offline pilot1123https://www.google.com/+S%C5%82awomirBosak9000
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
10.08.2012 13:27
Z ALbą się zgodzę stworzyła dużo
większą historię, ale MAN jest jednak symbolem (bo pierwszy).
Offline Lipien20
Coffee
Gość

10.08.2012 14:49
W takim razie czemu skasowano #BJ621? Też był pierwszy w Krakowie (trzeci w Polsce), też był symbolem, też tworzył historię, a nawet miał 20 podobnych "braci" (ale jako-tako był jedyny) i co? Został zezłomowany.
Tak więc wartość historyczna MAN-a jest tak samo wymierna, jak #BJ621. Wybryk natury, nie wóz liniowy (do tego mało widoczny na mieście).

Żeby nie było. Nie mam nic przeciwko jego zachowania na zabytek (ba! mam za złe, że nie zachowali #BJ621), ale nie kosztem ALB i CLL, które stanowiły prawdziwą historię zarówno Płaszowa jak i całego Krakowa.

A ALBa czy CLL też nie musi być zabytkiem od już, dziś, natychmiast... Może wzorem #187 stać sobie i być wypożyczana na różne wynajmy i okoliczności, a z czasem zadbać o przywrócenie do stanu oryginalnego.
 
Wolf673
Użytkownik

Komentarzy: 125
10.08.2012 17:27
#BJ621 nie zachowano pewnie dlatego,że jest #BF304 a to praktycznie ta sama konstrukcja.
Podobnie nie ma #DD426, bo Mercedesów takich trochę jest w kraju.
Właściwie Man dziadek mógłby wkrótce dostać żółte blachy wzorem m.in. Ikarusa 411 z 95r. czy Jelcza L090M z 99r.
Offline Wolf673
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
10.08.2012 18:58
Dziś znów jest na 105
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
gs
Użytkownik

Komentarzy: 240
10.08.2012 19:29
Wolf673 napisał(a):
Właściwie Man dziadek mógłby wkrótce dostać żółte blachy wzorem m.in. Ikarusa 411 z 95r. czy Jelcza L090M z 99r.

No jeszcze przynajmniej 5 lat musiałby poczekać ... bo musi spełniać albo kryterium wieku (25 lat), albo "być pojazdem unikatowym".
Ikarus 411 mógł dostać, bo wyprodukowano zaledwie sześć sztuk takich autobusów (źródło: Wikipedia)
L090M w wersji miejskiej posiadanej przez Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji rónież powstał w krótkiej serii zaledwie 20 egzemplarzy i z dużym prawdopodobieństwem niewiele z nich jest obecnie zachowanych.
Owszem, SG242 w Polsce nie ma zbyt dużo, ale obawiam się, że liczy się ogólna liczba wyprodukowanych egzemplarzy.
Offline gs
Coffee
Gość

10.08.2012 21:06
Wolf673 napisał(a):
#BJ621 nie zachowano pewnie dlatego,że jest #BF304 a to praktycznie ta sama konstrukcja.

Że jak? 😲 Twierdzisz, że M121, to to samo co 120M? Przestań kpić...
 
czatowiec
Użytkownik

Komentarzy: 1563
10.08.2012 21:19
Wolfowi chodzi zapewne o to że z wyglądu między #BJ621 a 120M była niewielka różnica, przez co dla pasażera nie będzie widoczny jakiś skok technologiczny między pregniotem a BJ-tem.
Offline czatowiecczatowiec at gmail.comhttp://shift.org.pl
Wolf673
Użytkownik

Komentarzy: 125
10.08.2012 23:18
Otóż to 🙂
Dla zwykłego pasażera to nie robi różnicy
gs napisał(a):
No jeszcze przynajmniej 5 lat musiałby poczekać ... bo musi spełniać albo kryterium wieku (25 lat), albo "być pojazdem unikatowym".

Jeśli chodzi o autobusy to widocznie tak jest,natomiast o samochody to niekoniecznie.
Podam przykład jest Polonez MR87 z 89r. "na żóltych"Być może jest przepis który mówi iż mozna zarejestrować wtedy,gdy dany model nie jest produkowany od 15 lat
Offline Wolf673
Sudi
Użytkownik

Komentarzy: 3364
11.08.2012 13:48
To dlaczego Jelcz 080 z GSMK Nowy Sącz, rok produkcji 1999 jest na żółtych blachach? Ja np. nic w tym sprzęcie unikatowego nie widzę, owszem, fajnie, że go zachowano, ale jeździ tego jeszcze trochę, przy Obrońców Modlina w JRG stoi sprawny i straszy Jelcz tego typu.
Offline Sudi
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
11.08.2012 14:11
Sudi - nie myl 080 z L090M to nie są te same autobusy. Podobieństwem to podobne przeznaczenie i gabaryty, ale mają różne podwozia i L090M nie jest następcą 080 (produkowanego do 1984). L090M pojawił się na rynku w 1999. Wersja dla MPK Nowy Sącz była unikatowa (19 sztuk modelu w porównaniu z ponad 1000 autobusów 080).
Offline Lipien20