Strona główna» Komunikacja w Krakowie» Pojazdy zabytkowe» Jelcz 021» Jelcz 021 #549

Jelcz 021 #549

«Poprzednie zdjęcie: Jelcz 021 #549
Następne zdjęcie: Jelcz 021 #549»

Jelcz 021 #549

Data zrobienia zdjęcia: 17 lipca 2012 roku (wtorek)
Opis: Jelcz 021 w całej okazałości.


Przegubowy autobus wytwarzany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu w latach 1967 – 1979 w oparciu o produkowane autobusy na podwoziu Škoda RTO.
Jest to wersja zmodernizowana w stosunku do pojazdu AP02 produkowanego od 1963 roku. Głównymi przyczynami wprowadzenia niezbędnych zmian była konieczność rezygnacji z części pochodzących zza granicy, zmniejszenie awarii technicznych będących wynikiem przeciążonej trzeciej osi a także poprawa zwrotności pojazdu na zakrętach. Człon przedni pochodzący standardowo z czeskiej fabryki wraz z układem napędowym i silnikiem poddany został niewielkim zmianom ale człon tylny skrócono o prawie dwa metry. Równocześnie w miejsce dwuskrzydłowych drzwi zabudowano nowe rozwiązanie drzwi harmonijkowych o szerokości 1,3 metra co pozwoliło na sprawniejszą wymianę pasażerów. Zmieniono także trzecią oś skrętną adaptując oś z ciężarowego samochodu Żubr. Pierwsze pojazdy w wersji 021 pojawiły się w Krakowie już w 1967 roku i eksploatowane były na liniach najbardziej obciążonych (128, 132, 119, 125). Ostatnie dostarczono do Krakowa w 1975 roku.
Odbudowany pojazd będący jedynym zachowanym autobusem serii 021 został dostarczony wraz z ostatnią dostawą tych pojazdów. Po wycofaniu z ruchu został przebudowany na pojazd techniczny i był wykorzystywany do innych niż przewóz pasażerów celów. Zachowany na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. w Składnicy Taboru Zabytkowego. Remont pojazdu na zachowanym oryginalnym podwoziu rozpoczął się w 2007 roku i trwał do lipca 2012 roku. Dzięki wielu osobom, firmom i stowarzyszeniom zaangażowanym w odbudowę, możemy dziś oglądać i skorzystać z jazdy najstarszym czynnym przegubowym polskim autobusem.
Jacek Kołodziej

Dane techniczne:

Rok produkcji: 1975
Szerokość: 2 500 mm
Długość: 15 880 mm
Wysokość: 2 900 mm
Rozstaw osi: 6 450/ 5 660 mm
Masa pojazdu: 12 120 kg
Miejsca siedzące: 38+1
Miejsca stojące: 96
Silnik: ŠKODA 706 RT
Moc: 118 kW
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Konstrukcja wozu: ramowa
Słowa kluczowe: Jelcz 021 #549 MPK_Kraków Kraków zajezdnia_Wola_Duchacka
Data dodania zdjęcia: 20.07.2012 11:21, Wyświetleń: 5823, Pobrań: 32, Wielkość pliku: 315.9 KB
Dodał: thomas_
IPTC Info
Byline: Tomasz Bielecki
Date created: 17.07.2012
EXIF Info
Nazwa aparatu: Canon
Model aparatu: Canon EOS 40D
Czas ekspozycji: 1/200 sec(s)
Wartość przysłony: F/5.6
Wartość ISO: 100
Data utworzenia: 17.07.2012 11:17:35
Długość ogniskowej: 17mm

Ostatnie komentarze

AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4535
20.07.2012 11:24
Jak dla mnie, to najfajniejszy autobus jaki jeździł po ulicach Krakowa w ogóle.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
20.07.2012 11:34
Zapraszam jutro na wystawę w Muzeum Inżynierii Miejskiej, gdzie ten i inne autobusy będzie można obejrzeć na żywo z okazji 85-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie.
Offline thomas_
Dominiak
Użytkownik

Komentarzy: 3736
20.07.2012 11:51
Nasze dziecko!
Offline Dominiakdwlodarczyk2 at gmail.comhttp://niezaleznytransportowy.blogspot.com/
Marcin_FTŚ
Gość

20.07.2012 14:53
O żesz w mordę, piękny jest, podziwiam was za wkład w ten autobus, złożony z dwóch Mexów pewnie ? A skąd macie oryginalną opończę przegubu ?
 
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
20.07.2012 15:27
Z MEXów to raczej nie, bo one dwa w Polsce istnieją z tego co pamiętam 😛
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
Jacek0306
Użytkownik

Komentarzy: 95
20.07.2012 15:47
@Marcin_FTŚ: ...Remont pojazdu na zachowanym oryginalnym podwoziu rozpoczął...


Gratuluje wszystkim którzy się do niego przyczynili, na prawdę jest piękny. 😉
Offline Jacek0306
Sędzia Czesław
Administrator

Komentarzy: 986
20.07.2012 16:27
Nie z MEXów, a z 043. Opończa została uszyta.
Offline Sędzia Czesławsedziaczeslaw at interia.plhttps://fototramwaj.wordpress.com/
Paweł A.
Użytkownik

Komentarzy: 102
20.07.2012 21:19
Kawał dobrej roboty!
Offline Paweł A.http://jelczrto.pl/
TWR2
Użytkownik

Komentarzy: 50
20.07.2012 21:30
Gratuluje wam, udało wam się ! 🙂
Offline TWR2Mattor20056 at wp.plhttp://www.mattor.yoyo.pl/
mazgi - DAB
Gość

20.07.2012 22:32
Bombowy 😲
 
gs
Użytkownik

Komentarzy: 240
20.07.2012 22:51
Ja również jestem pełen podziwu dla odtworzenia go i gratuluję wspaniałego efektu końcowego.
Nie ukrywam, że jak oglądam zdjęcia to aż się łezka w oku kręci...
Offline gs
Dominiak
Użytkownik

Komentarzy: 3736
20.07.2012 23:03
Jako jedna z osób która, również pomagała ile mogła przy odbudowie mówi: cieszę się że się podoba i dziękuję pozostałym zaangażowanym oraz pewnym osobom, że udostępniły nam miejsce do pracy.
Offline Dominiakdwlodarczyk2 at gmail.comhttp://niezaleznytransportowy.blogspot.com/
Brunat
Użytkownik

Komentarzy: 60
21.07.2012 11:09
Będzie jeździł na jakiejś lini jako atrakcja?
Offline Brunat
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4535
21.07.2012 11:22
132 jutro
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
21.07.2012 12:06
Ale tak swoją drogą to czy właściwe oznaczenie typu to nie Jelcz AP021 ?
Offline Wypalacz Rafał
Kasztann44
Użytkownik

Komentarzy: 1858
21.07.2012 14:17
Ahhh on jest po prostu piękny! Jestem zachwycony. Gratuluje!
Offline Kasztann44
Sędzia Czesław
Administrator

Komentarzy: 986
21.07.2012 15:45
Wypalacz Rafał napisał(a):
Ale tak swoją drogą to czy właściwe oznaczenie typu to nie Jelcz AP021 ?


Wiele osób tak myśli. Wiele portali tak podaje. Ale w oryginalnej dokumentacji autobusu wszędzie widnieje Jelcz 021. Litery AP były tylko przy oznaczeniu dłuższej wersji autobusu, czyli AP02.
Offline Sędzia Czesławsedziaczeslaw at interia.plhttps://fototramwaj.wordpress.com/
Marcin_FTŚ
Gość

21.07.2012 16:48
Sędzia Czesław napisał(a):
Litery AP były tylko przy oznaczeniu dłuższej wersji autobusu, czyli AP02.

Litery AP wyszły chyba od przebudowy MEXów w MPA Warszawa OIDP.
 
Wypalacz Rafał
Użytkownik

Komentarzy: 5000
22.07.2012 07:49
Sędzia Czesław napisał(a):
Wiele osób tak myśli. Wiele portali tak podaje. Ale w oryginalnej dokumentacji autobusu wszędzie widnieje Jelcz 021. Litery AP były tylko przy oznaczeniu dłuższej wersji autobusu, czyli AP02.


Ba, żeby tylko portale internetowe - to samo oznaczenie jest w wydanej pięć lat temu monografii 😛
I dlatego zapytałem.
Offline Wypalacz Rafał