Strona główna» Imprezy komunikacyjne i kolejowe» Innotrans 2008» Solaris Tramino

Solaris Tramino

«Poprzednie zdjęcie: Produkty Bombardiera na Innotrans
Następne zdjęcie: Hess lighTram Hybrid #S0 123 131»

Solaris Tramino

Data zrobienia zdjęcia: 24 września 2008 roku (środa)
Opis: Model tramwaju Solarisa - Tramino.
Słowa kluczowe: Solaris Tramino model Berlin Niemcy Innotrans2008
Data dodania zdjęcia: 28.09.2008 22:28, Wyświetleń: 4431, Pobrań: 47, Wielkość pliku: 103.1 KB
Dodał: vear

Ostatnie komentarze

Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
28.09.2008 23:43
Polskie tramwaje na światowym poziomie? To by było coś 😁
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
Kasztann44
Użytkownik

Komentarzy: 1858
29.09.2008 15:16
myślę ze PESA już prezentuje zbliżony poziom, ale faktycznie ten Solaris prezentuje sie (na modelu) fantastycznie
Offline Kasztann44
sarzek
Administrator

Komentarzy: 1859
29.09.2008 17:05
Wyglad rewelacyjny jedyne do czego można, by się przyczepić to te osłony wózków. Ciekawe jak cenowo wypadnie na tle konkurencji.
Offline sarzekssarzek at gmail.comhttp://
Voith
Gość

29.09.2008 21:40
to już nie Gecko, tylko tramino? badziewna nazwa
 
Johnny
Gość

29.09.2008 21:43
Znakomicie sie prezentuje. Ciekawe rozwiązanie jesli chodzi o ścianę przednią pojazdu. Faktycznie rażą tylko osłony wózków.
 
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
08.10.2008 18:24
Dotarły do mnie informacje prasowe o tym tramwaju.

Tramwaje marki SOLARIS

Firma Solaris – jeden z wiodących europejskich producentów autobusów – znając potrzeby
krajowego i międzynarodowego rynku komunikacji publicznej, przeniesie niebawem na szyny
receptę na sukces, osiągnięty dzięki autobusom niskopodłogowym Urbino. Pierwszy tramwaj
z logo Solaris wyruszy na tory już latem 2009.

Zespół specjalistów o wieloletnim doświadczeniu w projektowaniu i produkcji tramwajów
w wyniku gruntownej analizy rynku stworzył rodzinę pojazdów szynowych, bazującą na
budowie modułowej.

Pierwszym z tej rodziny, odpowiadającym wymaganiom polskiego odbiorcy, będzie
nowoczesny tramwaj o niskiej podłodze na całej swej długości, charakteryzujący się brakiem
jakichkolwiek stopni, zarówno przy wejściach, jak i wewnątrz pojazdu. Takie rozwiązanie
gwarantuje, że produkt firmy Solaris spełni najwyższe wymagania dotyczące braku barier dla
pasażerów niepełnosprawnych.

Projekt konstrukcji modułowej obejmuje pojazdy trzy- i pięcioczęściowe, skonstruowane
z uwzględnieniem wszelkich wymagań aktualnych polskich przepisów, a w przyszłości oferta
ulegnie poszerzeniu o warianty spełniające normy BOStrab – niemiecki odpowiednik przepisów
krajowych.

Pojazd na etapie przedprodukcyjnym będzie pięcioczęściowym wieloprzegubowcem. Pomiędzy
trzema modułami z wózkami znajdują się dwie części, unoszone przez sąsiadujące części
pojazdu.

Dzięki zastosowaniu klasycznych zestawów kołowych tramwaj marki Solaris zagwarantuje
najwyższy komfort podróży. Długość tramwaju wynosi odpowiednio od 18,8 m w przypadku
pojazdu trzyczęściowego aż do 31,7 m w wersji pięcioczęściowej.

Oprócz komfortu i przyjaznych dla pasażera rozwiązań dla pasażera, tramwaj Solaris zapewni
przewoźnikom wysoką niezawodność dzięki zastosowaniu komponentów najlepszych
światowych producentów. Również konstrukcja pudła wagonu spełnia najwyższe standardy
jakości. Szczególny nacisk położono na odporność na korozję, stąd wykonanie pudła ze stali
stopowej odpornej na korozję. Jedynie w obszarach o wysokim poziomie naprężeń
zastosowano niskostopową stal węglową.

Budowa pojazdu

Pudła: w części pierwszej pojazdu (z wózkiem napędowym i stanowiskiem motorniczego),
pudło części trzeciej (z wózkiem tocznym) oraz pudło części piątej (z wózkiem napędowym)
spawane są z blachy ciętej laserowo i giętej na maszynach sterowanych komputerowo (CNC),
podobnie jak wręgi wszystkich pięciu części wagonu. Pudło części drugiej pojazdu (z dwoma
drzwiami podwójnymi i rampą dla niepełnosprawnych) oraz czwartej części (z dwoma drzwiami
podwójnymi) składają się z profili typu C połączonych wyciętymi laserowo elementami blachy.
Ściana boczna i struktury dachowe spawane są z profili o przekroju prostokątnym, przy czym
w celu przejęcia sił wzdłużnych wspawane są specjalne profile o odpowiednio
zoptymalizowanym ciężarze. Po zakończeniu procesu spawania, prostowania i po dokonaniu
pomiarów pudła wagonów następuje proces czyszczenia powierzchni struktury stalowej
poprzez piaskowanie. Następnie konstrukcja malowana jest farbą gruntową, a także
prowadzona jest konserwacja wnętrz profili zamkniętych. Dachy wszystkich pięciu pudeł
wagonów składają się z aluminiowych, warstwowych płyt tzw. sandwich, wzmocnionych
profilami stalowymi. Pudło wagonu zaprojektowano w taki sposób, aby możliwe było
przenoszenie siły ściskania wzdłużnego 200 kN. Maksymalnie możliwe jest przenoszenie siły
ściskającej 400 kN.

Szyby oraz panele zewnętrzne przyklejone są do struktury pojazdu. Dzięki temu powierzchnia
zewnętrzna jest gładka – bez typowej dla pojazdów budowanych ze stali powierzchni
pofalowanych. Wnętrze pojazdu wyłożono estetycznymi, łatwymi w utrzymaniu, trwałymi
elementami z tworzywa sztucznego, odpowiadającymi obowiązującym normom
bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Elementy te posiadają również właściwości tłumiące
hałas i stanowią element izolacji termicznej. Część spodnia pojazdu zabezpieczona jest grubą,
elastyczną warstwą ochronną pochłaniającą dźwięk.

Połączenie pięciu pudeł wagonów możliwe jest dzięki trzem przegubom umożliwiającym
wzajemny skręt pudeł w poziomie, jak również dzięki jednemu przegubowi umożliwiającemu
przemieszczenie w płaszczyźnie pionowej. Takie rozwiązanie zapewnia ochronę struktury
pudeł wagonów przed działaniem sił wzdłużnych, przy ugięciu sprężyn wózków lub przy
stosunkowo złym stanie technicznym torowiska.

Grupa projektowa położyła szczególny nacisk na uzyskanie skutecznego nawiewu powietrza
i klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Za ten element komfortu podróży odpowiada
16 wentylatorów. Przestrzeń pasażerska posiada 2 zespoły klimatyzacyjne (na pudle wagonu –
część 2 i 4). Również kabina motorniczego wyposażona została w agregat klimatyzacyjny.
Dodatkowo na życzenie klienta można wbudować okna uchylne oraz odpowiednią liczbę
grzejników.

Wysoki komfort pracy oferuje również kabina motorniczego, na co składają się: optymalna
widoczność, umiejscowienie fotela motorniczego, jak również wspomniana wcześniej
klimatyzacja. Kabina motorniczego spełnia wysokie standardy ergonomii. Wszystkie urządzenia
do obsługi znajdują się w zasięgu ręki motorniczego, a urządzenia informacji pokładowej
i sterowania są bardzo dobrze widoczne.

Wózki

W celu uzyskania komfortowej jazdy po stosunkowo złych torowiskach, wózki napędowe
wyposażono w silniki wraz z przekładniami umiejscowionymi po ich zewnętrznej stronie.
Wszystkie wózki posiadają sztywne, zespolone z kołami osie. Koła mają przekładkę gumową,
tłumiącą hałas. Osprężynowanie I stopnia realizowane jest poprzez stożkowe gumowo-
metalowe elementy. Osprężynowanie II stopnia zapewniają dwie pary sprężyn śrubowych na
każdej stronie wózka. Połączenie wózków z pudłem wagonu następuje poprzez belkę
pośrednią (tzw. belka lemniskatowa) z cięgłami trakcyjnymi, tłumikami poprzecznymi
i odbijakami gumowymi. Rozwiązanie to umożliwia obracanie się wózka na zakrętach oraz
absorbowanie drgań, które mogłyby przenosić się na konstrukcję pudła.

Na każdą oś zarówno wózka napędowego, jak i tocznego przypada jedna tarcza hamulcowa
z zaciskiem sprężynowym (biernym), spełniającym zarówno rolę hamulca roboczego, jak
również funkcję hamulca postojowego, tzn. działającego np. w przypadku zaniku prądu z sieci.
Każdy wózek posiada dwa magnetyczne hamulce szynowe.


Wyposażenie elektryczne i sterowanie
Silnik asynchroniczny o mocy 105 kW zasilany jest przez falownik. Na pudłach wagonów części
pierwszej i piątej umieszczono w specjalnych obudowach po dwa falowniki. Na pudle wagonu
trzeciego zamontowano odbierak prądu oraz „wyłącznik szybki”. Sieć 24 V zasilana jest
z jednego, statycznego przekształtnika prądu. Zgodnie z aktualnym standardem technicznym,
wytworzona przy hamowaniu energia zostanie oddana do sieci trakcyjnej lub zamieniona
w oporniku hamowania w ciepło. W tramwaju Solaris najpierw naładowane zostają specjalne
kondensatory. Zmagazynowana w ten sposób energia wykorzystana jest przy rozruchu. Dzięki
temu redukcji ulegnie pobór prądu z sieci trakcyjnej o współczynnik poboru prądu
z kondensatorów. System trakcyjny, hamulcowy, systemy drzwiowe, urządzenia klimatyzacji,
elementy do obsługi oraz oświetlenie, połączone są poprzez system BUS, co umożliwia
sprawny nadzór i diagnozę pracy urządzeń.

Tramwaj wyposażono w system awaryjnego odblokowania zacisków hamulca, które zaciskają
się w przypadku awarii zasilania z sieci. Dokonuje się tego szybko i łatwo przez naciśnięcie
odpowiedniego przycisku w kabinie motorniczego. Dzięki temu ewentualna blokada torowiska
zostaje skrócona do minimum. Dodatkowo istnieje możliwość bezpośredniego, manualnego
odblokowania zacisków hamulca.
Offline thomas_
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
08.10.2008 18:25
z materiałów prasowych Solaris Bus & Coach
Podstawowe informacje techniczne dla tramwaju Solaris

Całkowita długość tramwaju: 31 700 mm
Szerokość pudła: 2 350 mm
Szerokość wnętrza pudła (maksymalna): 2 210 mm
Wysokość przy złożonym pantografie: 3 575 mm
Liczba członów: 5
Szerokość toru: 1 435 mm
Średnica koła (nowego/zużytego): 600 / 540 mm
Minimalny promień skrętu: 18 m
Wysokość podłogi 350 mm
Udział niskiej podłogi: 100%
Liczba miejsc siedzących (+ miejsca odkładane): 61 (+8)
Liczba miejsc stojących (5 osób/m2
): 138
Liczba drzwi: 6
w tym drzwi jednopłatowe (prześwit 750 mm) 2
w tym drzwi dwuskrzydłowe (prześwit 1 300 mm) 4
Ciężar pojazdu 40,3 t
Ciężar pojazdu przy napełnieniu maksymalnym (5 osób/m2
) 52,6 t
Napięcie sieci
600 V
(+120 V, -200 V)
Liczba i moc silników trakcyjnych 4 × 105 kW
Silniki trakcyjne asynchroniczne
Prędkość konstrukcyjna 80 km/h
Prędkość maksymalna 70 km/h
Przewidywana żywotność tramwaju 30 lat
Offline thomas_
Mario
Użytkownik

Komentarzy: 64
07.02.2009 20:29
Przetarg
29.stycznia tego roku w firmie Tramwaje Szczecińskie otworzone zostały oferty. Na dzień dziseijszy czekamy na wyniki przetargu. Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu poznamy zwycięzcę. Na ten cel miasto przeznaczyło około 58mln zł. Chce kupić 6 niskopodłogowych tramwaje. Do przetargu zgłosiły się trzy firmy: PESA, Skoda (tylko z zażaleniem) i Solaris. PESA chce zbudować 6 niskopodłogowce za 58 mkn, natomiast Solaris zaproponował o 10lmln taniej niż PESA. Kciuki trzymam dla Solarisa. Będzie to Solaris Tramono, tak jak na zdjęciu. Mam pytanie do Was? Czy wiecie gdzie jest budowany prototyp? Z tego co słyszałem, to u Was, czyli w Krakowie?
Offline Mario
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5520
07.02.2009 22:32
Tramino czy Tramono?
Jeżeli miałby być budowany u nas to by tłumaczyło pojawienie się ostatnio sporej ilości tabliczek zakazujących fotografowanie.
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com
Mario
Użytkownik

Komentarzy: 64
07.02.2009 23:30
Tramino, Tramino, po prostu nie tą literę nacisnąłem. Pytam się, bo miłośnicy ze Szczecina byli w Bolechowie i gościu, których ich odprowadzał po fabryce powiedział, że nie ma możliwości budowania u nich tramwajów (narazie). Bo nie ma tam np. torów.
Offline Mario
Filimer
Użytkownik

Komentarzy: 445
08.02.2009 01:40
Pytanie tylko na ile mówił serio - pudła mogą robić zawsze podwykonawcy, dopiero końcowy montaż może odbywać się w innym miejscu...
Offline Filimer
kaczor
Użytkownik

Komentarzy: 586
08.02.2009 10:21
Hmm... w Berlinie, o ile dobrze pamiętam, była mowa o nowej miejscówce na fabrykę tramwajów.
Offline kaczormmkaczor at gmail.com
Filimer
Użytkownik

Komentarzy: 445
08.02.2009 14:30
Tyle ze wtedy Solaris chciał kupić FPS - jako że nic na razie z tego nie wyszło, to obecnie montaż może odbywać się równie dobrze w Newagu, MPK czy Bumarze-Fabloku - myślę, że skoro perspektywa kupna FPS jest nadal aktualna, to Solarisowi raczej nie opłaca się w budowanie zaplecza od podstaw.
Offline Filimer
Filimer
Użytkownik

Komentarzy: 445
04.04.2009 02:30
Wygląda na to, że już latem Tramino będzie śmigał gdzieś w Polsce. Poszczególne komponenty dostarczą następujące firmy:
Zestawy kołowe - GHH
Silniki elektryczne - VEM Drezno
Przekładnie - Voith
Przeguby i harmonie -Hübner
Hamulce - Hanning & Kahl
System trakcyjny - Medcom
Pantografy - Stemmann
Drzwi - Ultimate
Klimatyzacja - Konvetka.


Mamy już także dostępny PDF z prezentacją projektu części mechanicznej Tramino stworzonej przez EC Engineering, prawdopodobnie w Krakowie:
http://www.ec-engineering.pl/dok/Tramino.pdf

I wywiad z Hansem Peterem Engelem:
http://infotram.pl/text.php?id=23530
Offline Filimer
gdanszczanin
Użytkownik

Komentarzy: 283
04.04.2009 05:34
Ja czytałem gdzieś, że Tramino będzie miał swoją premierę na targa TRACO w Gdańsku 😉
Offline gdanszczaninslazynski.lukasz at gmail.com