Strona główna» Różne» Gadżety komunikacyjne» Krajobrazy minione

Krajobrazy minione

«Poprzednie zdjęcie: Rozdział taboru zajezdni Nowa Huta 1980
Następne zdjęcie: Otwarcie linii tramwajowej do Dąbia»

Krajobrazy minione

Data zrobienia zdjęcia: 1987 rok
Opis: Zagadka na weekend.

Z gazety Kraków nr 3/87
Słowa kluczowe: Kraków archiwum80 krajobrazy_minione
Data dodania zdjęcia: 13.08.2016 22:27, Wyświetleń: 1890, Pobrań: 14, Wielkość pliku: 499.1 KB
Dodał: Konrad_skaw
EXIF Info
Nazwa aparatu: Panasonic
Model aparatu: DMC-G5
Czas ekspozycji: 1/125 sec(s)
Wartość przysłony: F/5.5
Wartość ISO: 160
Data utworzenia: 12.08.2016 16:42:33
Długość ogniskowej: 39mm

Ostatnie komentarze

M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
13.08.2016 23:13
Dietla za Starowiślną zdaje się. 🙂
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
13.08.2016 23:22
Offline thomas_
Konrad_skaw
Użytkownik

Komentarzy: 48
14.08.2016 08:20
Tak wyglądała ulica Józefa Dietla w 1903 r. Po prawej gmach szkoły im. cesarza Franciszka. A szyny tramwaju wąskotorowego położone zostały w październiku 1902 r. Jeździła tam linia nr 3 z Rynku Głównego przez Sienna, Starowiślną do Dietlowskiej.

P.s Za dwa tygodnie będzie coś trudniejszego 😉
Offline Konrad_skawhttps://www.facebook.com/transportwobiektywie/
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
17.08.2016 20:17
Info od p. Jacka Kołodzieja: "Linia tramwajowa tą ulicą nie podążała. Końcówka linii była w miejscu, z którego wykonano to zdjęcie, zaś widoczne torowisko nie było wykorzystywane w ruchu liniowym".
Offline thomas_
Konrad_skaw
Użytkownik

Komentarzy: 48
17.08.2016 21:10
Dzięki za info 😉

A p. Kołodziejowi pogratulować tak obszernej wiedzy 😁
Offline Konrad_skawhttps://www.facebook.com/transportwobiektywie/
M_Szymkowiak
Użytkownik

Komentarzy: 4229
17.08.2016 21:36
Ciekawe zatem czemu nie jechała dalej?
Offline M_SzymkowiakM_Szymkowiak at interia.euhttp://www.kmk.krakow.pl
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4535
17.08.2016 21:39
Chyba coś źle zrozumiałeś. Ten tor istniał w latach 1902-12 i był to fragment połączenia z Rynku Gł. przez Sienną, Starowiślną i Dietla do skrzyżowania Stradom/Dietla/Krakowska (gdzie się łączyła z linią z Grodzkiej na Kazimierz, trudno powiedzieć w jakich relacjach skrętnych).

Nic nie wskazuje, by fotografujący stał w miejscu końcówki. (btw jaki by miała sens ślepa odnoga od Stradomia/Krakowskiej niewykorzystywana w ruchu liniowym?).

To co na foto przestało istnieć w 1912, podczas gdy tory na Starowiślnej w 1913 przekuto na normalny i przedłużono w stronę Wisły.

Powyższe na podstawie Atlasu sieci tram. Polski 2014, na szybko zweryfikowanego dwoma planami historycznymi.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
Lipien20
Użytkownik

Komentarzy: 113
18.08.2016 00:52
"Tramwaj elektryczny w Krakowie. Dzisiaj po godzinie 6 zrana mieszkańcy ulic: Wiślnej, Zwierzynieckiej, Sławkowskiej, Długiej, Podwala,i Wolskiej <Piłsudskiego>, obudzeni zostali silnem dzwonieniem, od tej też chwili stale co kilka minut powtrzającem się. To dzwonki kolei elektrycznej, która dzisiaj rano po raz pierwszy puszczoną została w ruch na wymienionych ulicach. - Na wszystkich liniach kursować będzie 27 wozów, mianowicie: na linii Most podgórski - Dworzec 9, na linii Most podgórski - Park krakowski (przez ulice Dietla, Starowiślną, Sienną, Rynek, bez przesiadania) wozów 7, na linii Rogatka Zwierzyniecka - ulica Długa (ulicami Zwierzyniecką, Wiślną, Rynkiem, Sławkowską i Długą) wozów 7, wreszcie na linii Rynek - Park dra Jordana (przez ulice Szewską, Podwale i Wolską) wozów 4. - Od mostu podgórskiego,od dworca kolejowego, od ulicy Długiej, od rogatki Zwierzynieckiej lub od parku Krakowskiego przesiadać się muszą w Rynku przed pałacem Spiskim, a względnie przed ulicą Sienną. - Cały tabor składa się z 17 wozów dawnych i 13 nowych, bardzo wygodnych do wsiadania i wysiadania, tudzież 24 wozów do spinania razem, więc 54 wozów. - Cena jazdy za kurs po każdej z całych linij lub z przesiadaniem wynosi, jak poprzednio, w I klasie 12 halerzy, w II klasie 10 halerzy."
Nowa Reforma 26.10.1902.

Na potwierdzenie wersji tej gazety jest zdjęcie wozu linii 2 przed Pałacem Pugetów.

Dnia 6.12.1902 skierowano linię 3 na trasę Dworzec Zwierzyniecki - Most Podgórski przez Koszary CK Policji wojskowej. Uruchomiono linię dodatkową 5 na trasie Rynek - Rogatka Wrocławska. Powodem było przewidywane zwiększenie frekwencji z Podgórza do stacji kolejowych. Do stałego układu powrócono 13.12.1902 roku, gdyż frekwencja na linii 3 nie osiągnęła zakładanej wielkości, linię 5 zlikwidowano.

W 1912 roku skrócono trasę linii 2 do Poczty Głównej w związku z rozpoczęciem budowy sieci normalnotorowej. Na nowy przebieg przez: Starowiślną wpłynęła budowa III Mostu.

Dlaczego więc wszystkie źródła późniejsze podają, że jeździła tędy linia 3 Rynek - Dietla? Otóż wcześniejsze gazety opisujące plany rozbudowy sieci używały słowa "trasa" np. "piąta trasa puszczoną będzie z Dworca zwierzynieckiego do Rynku poprzez Zwierzyniecką i dalej do Rogatki wrocławskiej poprzez Sławkowską i Długą", ostatecznie tą trasą jeździły wozy linii 3 (i jak wspomniałem przejściowo linii 5).
Offline Lipien20
Konrad_skaw
Użytkownik

Komentarzy: 48
18.08.2016 08:54
Znalazłem w gazecie Kraków odpowiedź do tej zagadki, że tą ulicą jechała linia 3 aż do krakowskiej. Natomiast na stronie kmk kraków pisze że dojeżdżała tylko do Dietlowskiej. To w takim razie, która informacja jest prawdziwa?
Offline Konrad_skawhttps://www.facebook.com/transportwobiektywie/
vear
Administrator

Komentarzy: 2462
18.08.2016 10:07
Że nie było tu ruchu liniowego.
Offline vearkolodziej.radoslaw at gmail.comhttps://airlinepl.info
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4535
18.08.2016 12:20
No z gazety wynika, że był, przynajmniej w październiku 1902 r.
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl
thomas_
Administrator

Komentarzy: 6592
21.08.2016 00:02
Jeszcze jeden komentarz od p. Jacka.

Cytat:
"Tramwaj elektryczny w Krakowie. Dzisiaj po godzinie 6 zrana mieszkańcy ulic: Wiślnej, Zwierzynieckiej, Sławkowskiej, Długiej, Podwala,i Wolskiej <Piłsudskiego>, obudzeni zostali silnem dzwonieniem, od tej też chwili stale co kilka minut powtrzającem się. To dzwonki kolei elektrycznej, która dzisiaj rano po raz pierwszy puszczoną została w ruch na wymienionych ulicach. - Na wszystkich liniach kursować będzie 27 wozów, mianowicie: na linii Most podgórski - Dworzec 9, na linii Most podgórski - Park krakowski (przez ulice Dietla, Starowiślną, Sienną, Rynek, bez przesiadania) wozów 7, na linii Rogatka Zwierzyniecka - ulica Długa (ulicami Zwierzyniecką, Wiślną, Rynkiem, Sławkowską i Długą) wozów 7, wreszcie na linii Rynek - Park dra Jordana (przez ulice Szewską, Podwale i Wolską) wozów 4. - Od mostu podgórskiego,od dworca kolejowego, od ulicy Długiej, od rogatki Zwierzynieckiej lub od parku Krakowskiego przesiadać się muszą w Rynku przed pałacem Spiskim, a względnie przed ulicą Sienną. - Cały tabor składa się z 17 wozów dawnych i 13 nowych, bardzo wygodnych do wsiadania i wysiadania, tudzież 24 wozów do spinania razem, więc 54 wozów. - Cena jazdy za kurs po każdej z całych linij lub z przesiadaniem wynosi, jak poprzednio, w I klasie 12 halerzy, w II klasie 10 halerzy."
Nowa Reforma 26.10.1902.

Na potwierdzenie wersji tej gazety jest zdjęcie wozu linii 2 przed Pałacem Pugetów.


Zdjęcie jedynie potwierdza, że wagony jeździły Starowiślną. Przeciwwagą niech będzie zdjęcie, wydane na karcie pocztowej, z końcowego przystanku na rogu Starowiślnej i Dieta.


Cytat:
Dnia 6.12.1902 skierowano linię 3 na trasę Dworzec Zwierzyniecki - Most Podgórski przez Koszary CK Policji wojskowej. Uruchomiono linię dodatkową 5 na trasie Rynek - Rogatka Wrocławska. Powodem było przewidywane zwiększenie frekwencji z Podgórza do stacji kolejowych. Do stałego układu powrócono 13.12.1902 roku, gdyż frekwencja na linii 3 nie osiągnęła zakładanej wielkości, linię 5 zlikwidowano.

W 1912 roku skrócono trasę linii 2 do Poczty Głównej w związku z rozpoczęciem budowy sieci normalnotorowej. Na nowy przebieg przez: Starowiślną wpłynęła budowa III Mostu.

Dlaczego więc wszystkie źródła późniejsze podają, że jeździła tędy linia 3 Rynek - Dietla? Otóż wcześniejsze gazety opisujące plany rozbudowy sieci używały słowa "trasa" np. "piąta trasa puszczoną będzie z Dworca zwierzynieckiego do Rynku poprzez Zwierzyniecką i dalej do Rogatki wrocławskiej poprzez Sławkowską i Długą", ostatecznie tą trasą jeździły wozy linii 3 (i jak wspomniałem przejściowo linii 5).


No i do ostatniego zdania. Gdyby opierać się tylko na zdaniach wydrukowanych w gazetach?..
Rzecz w tym, ze archiwa, choć ubogie, na nasze szczęście zawierają rzeczowe sprawozdania z funkcjonowania tramwaju w tym okresie. Może warto czasem wyjść z domu i pogrzebać w zakurzonych teczkach?
Offline thomas_
AndrzejK
Użytkownik

Komentarzy: 4535
21.08.2016 10:07
To właściwie zgadza się wszystko, poza gazetą.

Tory leciały tak jak pokazuje Atlas i plany z epoki, przy czym tramwaj na te na zdjęciu w ruchu liniowym nie wjeżdżał, choć MIAŁ taką techniczną możliwość. Końcówka była zorganizowana w miejscu, gdzie to się nie kończyły 😉

Korzysta się z takich źródeł, jakie się ma pod ręką. Po te trudniej dostępne sięgają ci, co się tym trochę głębiej zajmują 😉
Offline AndrzejKandrzej.k1984 at interia.pl