Strona główna / Komunikacja na Świecie / Francja / Paryż / MP 89 #50

MP 89 #50

«Poprzednie zdjęcie: Alstom Citadis 402 #3
Następne zdjęcie: MF 67 #032»

MP 89 #50

Data zrobienia zdjęcia: 9 sierpnia 2010 roku (poniedziałek)
Opis: Paryż. Pociąg metra linii 1 (MP 89 #50) pokonuje Sekwanę mostem Pont de Neuilly, by dalej tunelem pod widoczną na zdjęciu Avenue Charles de Gaulle udać się pod Łuk Triumfalny (fr. L'Arc de Triomphe), również widoczny na zdjęciu.
Słowa kluczowe: RATP MP MP_89 #48 Paris Paryż Francja France Châtelet linia_1 La_Défense Pont_de_Neuilly Avenue_Charles_de_Gaulle Łuk_Triumfalny L'Arc_de_Triomphe zachód_Słońca
Data dodania zdjęcia: 09.09.2010 18:31, Wyświetleń: 1384, Pobrań: 24, Wielkość pliku: 341.5 KB
Dodał: Unrealgod

Ostatnie komentarze

YogY
Administrator

Komentarzy: 705
09.09.2010 18:53
Zastanawia mnie ten system z taką ilością kół z różnych materiałów (stali i gumy). Jest jakaś różnica jak się tym podróżuje, względem pozajazdów szynowych i kołowych(autobusów itp)?
Offline YogYyogy at gazeta.pl
Unrealgod
Użytkownik

Komentarzy: 5504
09.09.2010 20:44
Jest spora różnica. MP - métro sur pneumatiques Jest dużo cichsze od swojego odpowiednika na kołach stalowych. W metrze występuje bardzo ciasnych i długich łuków. Jadące po nich długie pociągi z wieloma wózkami bardzo nieprzyjemnie piszczą, tłuką się na łączeniach szyn i generalnie są głośne. Wózek z oponami jest tylko troszkę bardziej złożony od zwykłego wózka, ma po prostu te dodatkowe koła na zewnątrz od stalowych (stalowe robią za tarcze hamulcowe) no i kółka boczne odpowiadające za skręcanie. Na pewno dużo droższa jest sama budowa toru z tymi dodatkowymi bieżniami no i bocznymi szynami. Same rozjazdysą dość proste w tym systemie. Praktycznie klasyczne rozjazdy kolejowe, tyle że po zewnętrznej znajdują się szyny boczne (zasilające) no i poukładane na poziomie główki szyny bieżnie dla opon w obu kierunkach. Na rozjazdach za skręt odpowiadają obręcze kół stalowych.
Tak więc podsumowując zaletą tego systemu jest dużo cichsza praca. Jedyne co słychać to charakterystyczny świst opon przy dużych prędkościach. Nie ma pisków, stuków i wagon jedzie bardziej gładko. Pociągi (zwłaszcza na zautomatyzowanej linii 14 się to odczuwa) potrafią bardzo dynamicznie przyśpieszać i hamować (guma ma lepszą przyczepność). Jazdy takim metrem nie da się nijak porównać do jazdy autobusem.

A jak jest już mowa o ciekawym rozwiązaniu takiego torowiska to należy też zwrócić uwagę na system VAL w którym to owszem są koła jezdne z oponami oraz boczne kółka prowadzące ale nie ma już ani szyn kolejowych ani kół stalowych. Tylko guma.
Offline Unrealgoddeocentro at gmail.com