Skocz do menu Strona główna / Wszystkie komentarze

Wszystkie komentarze

Strona 1234565081
ET41-074 dodał: Ziner, 13.02.2018 19:40
A ten akurat nie jest chyba objazdowy - to Małaszewicze - Kraków Nowa Huta (134000/1 bodajże?). Całkiem regularnie kursuje. Często na ciężkich lokomotywach, a czasem nawet na ukrotnionych siódemkach 15xx.
Scania CR111M #47733 dodał: Wypalacz Rafał, 13.02.2018 18:58
Ech, żeby tak #47740 wrócił do ruchu... Choć może niekoniecznie w tym schemacie malowania co na powyższym zdjęciu, tylko tym zachowanym, z Goeteborga, rzecz jasna odświeżonym i odpowiednio "spatynowanym"...

Dobra, pomarzyłem ;)
ST43-364 dodał: aster, 12.02.2018 21:30
Praktycznie codziennie ok 8 rano wyjeżdża z Muniny i po 10 dociera do Werchraty. Z powrotem jadą zależy jak się wyrobią z załadunkiem, ale przeważnie wyjeżdżają z Werchraty koło 14.
Konstal 102Na+102NaD #210+155 dodał: Dominiak, 12.02.2018 00:11
Maniek napisał(a):
Piękna jest! Jeśli do czegoś się przyczepić to tylko ten dach sfatygowany ciutke :)


Po piaskowaniu zawsze tak będzie :)
ST43-364 dodał: Dominik Jaworski, 11.02.2018 22:58
Super zdjęcia taboru który za moment znika :( Jak jeżdżą te te pociągi do Werchraty ?
Konstal 102Na+102NaD #210+155 dodał: Wypalacz Rafał, 11.02.2018 21:34
czatowiec napisał(a):

Generalnie to się z Tobą zgodzę w ocenie obecnego stanu #210, że w sumie ani w jedną, ani w drugą się nie do końca to zgadza i tkwi w zawieszeniu gdzieś pomiędzy tymi latami '80 które były w zamyśle, a '90 które mocniej przypomina. No, poza kierunkowskazami jeszcze fotele dostał bardziej oryginalne, a nie te co były.


To fakt, jeśli chodzi o siedzenia, to ich zastosowanie było dobrym pomysłem - przynajmniej w każdej z zachowanych stodwójek są inne, ale takie jakie faktycznie były stosowane.

Ale generalnie jest to bolączka wszystkich zabytków, nie tylko tych komunikacyjnych - autentyczność czy dostosowanie do realiów bieżących czasów. Weźmy taki Wawel, który okres historyczny przedstawia wzgórze jako całość? Tak naprawdę to rok 2018...
Konstal 102Na+102NaD #210+155 dodał: czatowiec, 11.02.2018 20:44
Wypalacz Rafał napisał(a):
czatowiec napisał(a):

Co do kierunkowskazów w 102Na, to jest kwestia tego, że 102NaD oddaje koniec eksploatacji stodwójek swoim stanem, a #210 została "odmłodzona" przynajmniej w pewnych detalach do lat '80, więc oświetlenie zewnętrzne zostało wymienione na takie, jakie występowało oryginalnie w 102Na, przed zamontowaniem stopiątkowych lampek. Fajny pomysł kiedyś zasunął tutaj Wypalacz Rafał, w postaci składanego uchwytu na tarczę dachową - wtedy wóz w zależności od dekoracji liniowej oraz jego rozłożenia, mógłby bardziej udawać lata '80, bądź bardziej '90 ;)


Sęk w tym że na dobrą sprawę w #210 jedynym detalem mogącym nawiązywać do stanu z lat 80-tych stały się te kierunkowskazy i lampy z tyłu. Bo nie pasują na przykład żaluzje na wlotach powietrza do wentylatorów (są takie jak w stopiątkach, powinny być jak w #203 czy #155), szyba w oknie na tablicę kierunkową nad kabiną motorniczego. Tablica z numerem linii na dachu pozwoliłaby z kolei zasłonić niepasującą do jakiegokolwiek okresu faktycznej eksploatacji osłonę anteny - no i uchwyt na nią powinien być stały, nie składany :p

I jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny to jeszcze numer taborowy, wówczas stosowano ten sam krój cyfr co po dziś dzień we Wrocławiu. I napis ZAKŁAD NOWA HUTA nad pierwszym wózkiem - choć nie pamiętam czy wówczas był umieszczany jako naklejka czy raczej był malowany od szablonu. Słowo "zakład" zostało wyeliminowane z początkiem lat 90-tych, parę lat później zrezygnowano z umieszczania nazw zajezdni w ogóle.

Generalnie to się z Tobą zgodzę w ocenie obecnego stanu #210, że w sumie ani w jedną, ani w drugą się nie do końca to zgadza i tkwi w zawieszeniu gdzieś pomiędzy tymi latami '80 które były w zamyśle, a '90 które mocniej przypomina. No, poza kierunkowskazami jeszcze fotele dostał bardziej oryginalne, a nie te co były.

Jednym z najgorszych dylematów w "dekorowaniu" zabytków, a w szczególności tramwajów, jest to, że bardzo zmieniały się z wyglądu w zależności od dekady. Każdy z nas by chciał pewnie pokazać jak największe spectrum wersji wyglądu, żeby także można było formować jak najwięcej w miarę spójnych wizualnie składów, a ilość wozów niestety jest ograniczona. Żeby sam temat "stodwójek" w różnych wersjach zamknąć z grubsza (ale i tak pobieżnie) to pewnie z dwa 102N, dwie 102Na i jedna przyczepa by się przydały - a gdzie tutaj cała reszta wozów... ;)

Szczególnie lata '80 i '90 tu namodziły, bo takie "ogórki" czy "sany" to z grubsza wyglądały dosyć podobnie przez większą część swojego żywota, w większości różniąc się tylko detalami, a takich Ikarusów 260/280 czy Jelczy M11 to najlepiej po 3 egzemplarze z każdego by się przydały, żeby same wersje malowania zademonstrować :P
Konstal 102Na+102NaD #210+155 dodał: Wypalacz Rafał, 11.02.2018 19:50
czatowiec napisał(a):

Co do kierunkowskazów w 102Na, to jest kwestia tego, że 102NaD oddaje koniec eksploatacji stodwójek swoim stanem, a #210 została "odmłodzona" przynajmniej w pewnych detalach do lat '80, więc oświetlenie zewnętrzne zostało wymienione na takie, jakie występowało oryginalnie w 102Na, przed zamontowaniem stopiątkowych lampek. Fajny pomysł kiedyś zasunął tutaj Wypalacz Rafał, w postaci składanego uchwytu na tarczę dachową - wtedy wóz w zależności od dekoracji liniowej oraz jego rozłożenia, mógłby bardziej udawać lata '80, bądź bardziej '90 ;)


Sęk w tym że na dobrą sprawę w #210 jedynym detalem mogącym nawiązywać do stanu z lat 80-tych stały się te kierunkowskazy i lampy z tyłu. Bo nie pasują na przykład żaluzje na wlotach powietrza do wentylatorów (są takie jak w stopiątkach, powinny być jak w #203 czy #155), szyba w oknie na tablicę kierunkową nad kabiną motorniczego. Tablica z numerem linii na dachu pozwoliłaby z kolei zasłonić niepasującą do jakiegokolwiek okresu faktycznej eksploatacji osłonę anteny - no i uchwyt na nią powinien być stały, nie składany :p

I jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny to jeszcze numer taborowy, wówczas stosowano ten sam krój cyfr co po dziś dzień we Wrocławiu. I napis ZAKŁAD NOWA HUTA nad pierwszym wózkiem - choć nie pamiętam czy wówczas był umieszczany jako naklejka czy raczej był malowany od szablonu. Słowo "zakład" zostało wyeliminowane z początkiem lat 90-tych, parę lat później zrezygnowano z umieszczania nazw zajezdni w ogóle.
Konstal 102Na #212+905 dodał: Wypalacz Rafał, 11.02.2018 19:26
czatowiec napisał(a):
Chodzi o wyjście na dach, które w normalnych "stodwójkach" było z lewej strony drugich drzwi, a w 102Nd i #155 jest z prawej ich strony? W stopiątkach te rozkładane "stopnie" przed laty były między II, a III drzwiami, kupę lat temu rzeczywiście zostały zlikwidowane. Nie przypatrzyłem się niestety, ale chyba z tego co widzę na zdjęciach, #155 ma zachowany uchwyt na dachu, ale nie ma "schodków". Czy w wozie zabytkowym to wina względów bezpieczeństwa? Nie wiem, nie wydaje mi się - ale warto by się było kiedyś zapytać osób kompetentnych w tej sprawie. #210 chyba ma te stopnie, podobnie jak większość zabytków które takie posiadała ;) #155 przed obecnym NG też posiadała te schodki.


No brawo. Tak, o to mi chodzi - gwoli ścisłości, również wąskotorowe 803N miały wejście na dach umieszczone tak samo jak w 102Nd.
Konstal 102Na+102NaD #210+155 dodał: czatowiec, 11.02.2018 18:49
kmk napisał(a):
To są detale, które z biegiem czasu można sukcesywnie uzupełniać. Skład wygląda przepięknie i cieszy bardzo fakt, że zdecydowano się na remont nie tylko 102Na ale też 102NaD. Zastanawia mnie jednak skąd wzięły się te dziwne kierunkowskazy w 102Na, powinny być takie jak w 102NaD.


Owszem, jest to jedna z dużych niespodzianek i naprawdę czapki z głów, że jednak wóz nie wylądował na żyletkach :) Najbardziej rzeczywiście w przypadku 102NaD jak chcemy sobie pogdybać, to brakuje trochę detali które wymienili przedmówcy, ale to w większości naklejki lub rzeczy proste do uzupełnienia - może kiedyś się na to MPK zdecyduje, byłoby fajnie i oddałoby klimat końcówki eksploatacji tego typu wozów. Fajnymi detalami przed remontem były jeszcze lampka doświetlająca IV drzwi oraz wspominane pod innym zdjęciem schodki na dach ;)

Co do kierunkowskazów w 102Na, to jest kwestia tego, że 102NaD oddaje koniec eksploatacji stodwójek swoim stanem, a #210 została "odmłodzona" przynajmniej w pewnych detalach do lat '80, więc oświetlenie zewnętrzne zostało wymienione na takie, jakie występowało oryginalnie w 102Na, przed zamontowaniem stopiątkowych lampek. Fajny pomysł kiedyś zasunął tutaj Wypalacz Rafał, w postaci składanego uchwytu na tarczę dachową - wtedy wóz w zależności od dekoracji liniowej oraz jego rozłożenia, mógłby bardziej udawać lata '80, bądź bardziej '90 ;)
Konstal 102Na #212+905 dodał: czatowiec, 11.02.2018 18:43
Wypalacz Rafał napisał(a):
Tak na marginesie, to choć #155 nie miał tych węższych drzwi typowych dla 102Nd, to miał jeszcze inną charakterystyczną dla tych wagonów cechę, poniekąd związaną z drzwiami ;)

Choć z tego co widzę, to dziś jest odtworzona tylko częściowo - jak przypuszczam podyktowane jest to względami bezpieczeństwa, ze stopiątek ten element też przed laty zniknął.

O czym piszę? :)

Małą podpowiedź - widać to dobrze na zdjęciu z Wrocławia, które ostatnio wrzuciłem:

http://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=58790


Chodzi o wyjście na dach, które w normalnych "stodwójkach" było z lewej strony drugich drzwi, a w 102Nd i #155 jest z prawej ich strony? W stopiątkach te rozkładane "stopnie" przed laty były między II, a III drzwiami, kupę lat temu rzeczywiście zostały zlikwidowane. Nie przypatrzyłem się niestety, ale chyba z tego co widzę na zdjęciach, #155 ma zachowany uchwyt na dachu, ale nie ma "schodków". Czy w wozie zabytkowym to wina względów bezpieczeństwa? Nie wiem, nie wydaje mi się - ale warto by się było kiedyś zapytać osób kompetentnych w tej sprawie. #210 chyba ma te stopnie, podobnie jak większość zabytków które takie posiadała ;) #155 przed obecnym NG też posiadała te schodki.
Konstal 102Na #212+905 dodał: Wypalacz Rafał, 11.02.2018 18:05
A coś więcej na ten temat? ;)
Konstal 102Na #212+905 dodał: Konrad_skaw, 11.02.2018 17:36
Cytat:
Wypalacz Rafał napisał(a):
Tak na marginesie, to choć #155 nie miał tych węższych drzwi typowych dla 102Nd, to miał jeszcze inną charakterystyczną dla tych wagonów cechę, poniekąd związaną z drzwiami ;)

Choć z tego co widzę, to dziś jest odtworzona tylko częściowo - jak przypuszczam podyktowane jest to względami bezpieczeństwa, ze stopiątek ten element też przed laty zniknął.

O czym piszę? :)

Małą podpowiedź - widać to dobrze na zdjęciu z Wrocławia, które ostatnio wrzuciłem:

http://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=58790


Pewnie chodzi o tą gumę nad drzwiami :)
Konstal 102Na #212+905 dodał: Wypalacz Rafał, 11.02.2018 17:26
Tak na marginesie, to choć #155 nie miał tych węższych drzwi typowych dla 102Nd, to miał jeszcze inną charakterystyczną dla tych wagonów cechę, poniekąd związaną z drzwiami ;)

Choć z tego co widzę, to dziś jest odtworzona tylko częściowo - jak przypuszczam podyktowane jest to względami bezpieczeństwa, ze stopiątek ten element też przed laty zniknął.

O czym piszę? :)

Małą podpowiedź - widać to dobrze na zdjęciu z Wrocławia, które ostatnio wrzuciłem:

http://fotozajezdnia.pl/details.php?image_id=58790
Konstal 102Na #212+905 dodał: czatowiec, 11.02.2018 16:48
Właśnie swego czasu się zastanawiałem, czy dobrze widzę na tym zdjęciu , że #151 ma drzwi jak 102Nd ;) Bardzo cenne, że mamy ludzi, którzy pamiętają jeszcze tak wiele, ciekawych rzeczy :D
Bombardier NGT6 #RP605 dodał: Wypalacz Rafał, 11.02.2018 16:26
A tego to nie wiem, ale te mosty leżą chyba poza zasięgiem inwestycji. Chyba że PLK skorzysta z zamknięcia by go zdemontować.
Bombardier NGT6 #RP605 dodał: M_Szymkowiak, 11.02.2018 14:35
Czyli w związku z tym może zniknąć stary kolejowy mostek na Wildze?
Bombardier NGT6 #RP605 dodał: Kasztann44, 11.02.2018 12:44
Po budowanie mozliwe będzie połączenie Czerwone Maki - Kurdwanów - Bieżanów, ciekawe czy taka linie puszcza
Bombardier NGT6 #RP605 dodał: Kasztann44, 11.02.2018 12:42
Już nie wiadomo co gorsze :( A co do inwestycji, to szkoda że nie zrobili łącznika tramwajowego Kurdwanów - Grota
Konstal 102Na #212+905 dodał: Wypalacz Rafał, 10.02.2018 15:34
Akurat w Krakowie całkiem sporo stodwójek miało drugie i trzecie drzwi 3-płatowe, aczkolwiek nie pamiętam czy #155 też się do tej grupy zaliczał. Na pewno przed ostatnim remontem w 1997 roku miał je #210 ;)

A był też i wagon który miał wszystkie trzy rodzaje drzwi stosowane w stodwójkach - coś mi się kojarzy że był to #154, ale głowy to za to nie dam - w każdym razie te środkowe, węższe drzwi miał w obu wersjach, trzy- i czteropłatowej :)

EDIT:

Dobrze, kolega mi podesłał dokładniejsze dane, więc je wrzucę. Jednak #155 nie miał drugich i trzecich drzwi 3-skrzydłowych, tylko cały czas czteroskrzydłowe. 3-skrzydłowe za to miał #151. Co do #154, to jednak dobrze mi świtało w pamięci - faktycznie miał oba rodzaje tych węższych drzwi :)
Strona 1234565081